Mediestorm om for høye bilavgifter
I slutten av november ble landets bileiere forskrekket over å lese og høre at Toll- og avgiftsdirektoratet har avkrevd dem for høye avgifter. Toll- og avgiftsdirektør Marit Wiig tilbakeviste i Aftenposten den 3. desember disse påstandene. NLF hadde da kontaktet direktoratet med spørsmål, blant annet om det kunne være feil med de avgiftene som er aktuelle for transportnæringen; vektårsavgifter og omregistreringsavgifter for lastebiler og tilhengere, ikke bare engangsavgiften.
Avgiftsteknisk driftsseksjon i Toll- og avgiftsdirektoratet har nå besvart NLFs spørsmål. Heldigvis er svaret beroligende.
Direktoratet forklarer at deres system for å beregne avgifter gjelder alle motorvognavgiftene, og at det kreves inn korrekte beløp.
NLF stilte bl.a. spørsmål om Tollvesenets kontrollrutiner for å unngå feil beløp er av ny dato, for å finne ut om det kunne vært gjort feil tidligere.
I svaret gjør Tollvesenet det klart at både Vegdirektoratets motorvognregister (Autosys) og Tollvesenets avgiftsfastsettelsessystem har logiske- og sannsynlighetskontroller i sine systemer. Dette er maskinelle kontroller, som blant annet skal ivareta at korrekte avgifter blir fastsatt av Tollvesenet. Avgiftene blir beregnet ut fra tekniske data kjøretøyene blir registrert med. Og de fleste (ca. 85%) blir registret etter typegodkjenning. De tekniske dataene ligger da allerede inne i systemet (Autosys) slik at forhandler eller trafikkstasjoner kun legger inn typegodkjenningsnummeret ved registrering.
Dette eliminerer mange feil, forklarer tollmyndigheten. De forteller videre at det er etablert fullgode kontroller/rutiner/prosedyrer når det gjelder alle motorvognavgiftene, både manuelle og maskinelle. Men, sier de -man kan allikevel aldri forhindre at enkeltstående feil kan oppstå.
-Tollvesenet har etablert gode kontrollrutiner, sies de i svaret til NLF. Dette er ikke nye rutiner, men rutinene er alltid under en kontinuerlig vurdering og utvikling.
Som et eksempel fra transportnæringen, nevner tollmyndigheten endring av regelverket på vektårsavgift i år 2000 (miljødifferensiert årsavgift). Der måtte nye kontroller/rutiner utvikles. Det gjennomføres både testinger og kvalitetssikringer ved enhver endring i systemene. På spørsmål fra NLF svarer Tollvesenet avslutningsvis at de ikke kan se at det er feilberegninger på bakgrunn av ovennevnte.