Lastebileierne i harnisk:Norske myndigheter lar utenlandske bilister snike seg unna bompenger
Norske lastebileiere er i ferd med å få nok! Hvordan skal de kunne tro på en rettferdig behandling fra myndighetene når hele 30 millioner kroner er ettergitt utenlandske bilister, som ikke gidder å betale bompenger.
Forbundsleder Per Madsen i Norges Lastebileier-Forbund vet hva han snakker om. Systemet med automatiske AutoPASS-stasjoner og etterskuddsvis betaling, gjør at det nærmest er fritt fram for utenlandske selskaper som vil jukse. De vet at sjansen for at de må stå til rette for jukset, er helt minimal.
Etter gårsdagens oppslag i VG, hvor NLFs adm. direktør, Olav Slaatsveen, stemplet norske myndigheter som tafatte og dumsnille, har forbundslederens telefon ringt nærmest uavbrutt. Frustrerte medlemmer verken kan eller vil forstå at myndighetene godtar å miste så store inntekter som det her er snakk om. For lastebilnæringen fører jukset til en stor konkurransevridning, da så godt som alle norske lastebiler er utstyrt med AutoPASS-brikke, som registreres ved hver passering. Spesielt norske utenlandstransportører reagerer på denne situasjonen, da de ser at andre lands myndigheter ikke lar jukserne slippe unna.
-NLF skrev allerede i juli 2009 et brev til Samferdselsdepartementet, hvor vi påpekte den uheldige konkurransevridningen og krevde at det innføres en ordning der alle kjøretøyer over 3 500 kg må ha AutoPASS-brikke (eller EasyGo-brikke) for å kjøre i Norge, og at det i avtalen med bompengeselskapene må stilles krav om å kunne trekke for skyldige avgifter fra for eksempel dieselkortet eller et annet kredittkort. -Det kan virke som om norske myndigheter har forstått våre argumenter, idet vegvesenet i AutoPASS-strategien har anbefalt det NLF har krevet, nemlig en obligatorisk brikke for alle tunge kjøretøyer. Men dette skal først være på plass innen 2013. Denne sendrektigheten kan næringen overhodet ikke akseptere, sier forbundslederen.
-Vi har også anmodet om et møte med Samferdselsministeren, sier Per Madsen. Dessverre kan ikke dette møtet finne sted før i februar 2010. Dette syntes vi var for lang tid å vente, så vi arbeider nå med å få til et møte med statssekretær Erik Lahnstein før den tid.
-Våre medlemmer opplever denne situasjonen som uholdbar og direkte urettferdig. De føler at deres egne myndigheter stilltiende aksepterer en åpenbar konkurransevridning, sier forbundslederen. I dagens økonomiske klima og med lastebilnæringens lave fortjenestemarginer, har han stor forståelse for at tålmodigheten nå er i ferd med å ta slutt. -Denne saken er så viktig for lastebileierne at den, om nødvendig, må settes på spissen for å bli løst raskt nok, sier forbundsleder i NLF, Per Madsen.
Kontaktperson i NLF: Forbundsleder Per Madsen mobil 91 32 67 00 Adm. direktør Olav Slaatsveen mobil 90 17 43 08