Hopp til innhold

NLF slutter seg til DTLs og SÅs felles EU-kontor

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) med 4 000 medlemmer slutter seg nå – slik Sveriges Åkeriföretag (SÅ) gjorde for to år siden med sine ca. 9 000 transportbedrifter – til Dansk Transport og Logistiks (DTL) EU-kontor i Brussel. NLFs tilslutning til EU-kontoret styrker de tre organisasjonenes politiske stemme i arbeidet for å oppnå økt innflytelse på det stigende antall EU-beslutninger som vedrører europeisk transport. DTL har siden 2001 hatt sitt eget EU-kontor med EU-sjef Søren Hyldstrup Larsen (bildet) som leder, og han skal også lede det nye skandinaviske EU-kontoret.

NLFs administrerende direktør Olav Slaatsveen er meget glad for at avtalen nå er klar:

"Vi ser denne alliansen som en god mulighet til å øke innflytelsen i EU, og det vil bety at NLF kommer til å arbeide mer målrettet og effektivt i EU-systemet enn hittil. Norske lastebileiere har en særskilt utfordring ved at Norge ikke er medlem i EU, samtidig som de skal følge EUs regelverk. Vi er derfor glad for at vårt gode forhold til DTL betyr at vi nå kan arbeide sammen om de mange viktige saker i EU med betydning for transporten i Norge,” sier han.

Fra dansk side uttrykkes det også stor tilfredshet med at avtalen er kommet på plass.

"Vi havde en god indflydelse, da vi var alene, og da svenskerne kom til, blev vores indflydelse endnu større i EU. Med NLF oveni kommer der selvsagt endnu bedre muligheder for at påvirke beslutningsprocessen i EU. Der er ingen tvivl om, at transport fylder mere og mere i Europa, og at flere og flere beslutninger derfra påvirker de skandinaviske landes transportvirksomheder. Derudover er transport påvirket af mange beslutninger i EU om f.eks. klima, miljø, infrastruktur og sikkerhed. Så transport er et stort emne i EU. Derfor er det vigtigt for transportens virksomheder, at de via deres organisationer har en stærk stemme i EU, og det har de skandinaviske landes transportvirksomheder med dette samarbejde,” sier DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Det skandinaviske transportsamarbeidet i EU har i alt ca. 16 000 transportvirksomheter i ryggen, når hovedorganisasjonene i de tre landene skal ivareta sine medlemmers saker i Europa.