Hopp til innhold

Lastebilen er renere enn du tror

Dagens Euro VI-lastebiler er langt renere enn folk er klar over. Ikke bare er utslippet av forurensende gasser sterkt redusert - det er faktisk tre ganger lavere enn hos selv de aller nyeste dieselpersonbilene. Og nå står Euro VI-lastebiler for hovedandelen av bilparken hos NLFs medlemmer.

Enlarged image

Nye Euro VI-lastebiler slipper ut langt mindre NOx enn selv de aller nyeste dieselpersonbilene. Illustrasjon: Stein Inge Stølen

2016 ser ut til å bli et miljømessig merkeår for lastebilnæringen. Takket være den revolusjonerende Euro VI-motorteknologien er utslipp av nitrogenoksider, NOX og avgasspartikler (PM) redusert med over 90 prosent i forhold til tidligere generasjoner tunge kjøretøy. Dette står i sterk motsetning til Euro VI-personbiler, som fortsatt har et problem med altfor høye utslipp av NOx.

Næringen følger opp

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) gjennomfører hvert år en undersøkelse av hvilke Euro-motorer som sitter i lastebilene til forbundets medlemmer. Noen hovedfunn fra undersøkelsen fra oktober 2016 er at:

  • Fire av fem lastebiler er Euro VI, og det under tre år etter at kravet kom
  • Åtte av ti biler er Euro V og VI.
  • Euro VI-lastebiler står for den største andelen kjørte kilometer (48 prosent)
Enlarged image

Bruk av alternative drivstoff

I tillegg til Euro VI-teknologi som reduserer det lokale utslippet til et mikroskopisk nivå, har også nye, innovative drivstoff-varianter nå blitt tilgjengelig. Hydrogenert vegetabilsk olje (HVO) reduserer CO2-utslippet med 65-85 prosent, noe som gjør at også det globale utslippet minskes betraktelig. Det er fortsatt utfordringer knyttet til tilgjengelighet og opphav, men HVO vil likevel spille en viktig rolle i tiden som kommer. Inntil andre fornybare alternativer blir tilgjengelig, vil syntetisk biodiesel fungere som et viktig steg mot en klimanøytral transportnæring.

Den 1. mars gikk startskuddet for NLFs HVO-test. De fire bilene skal tilbakelegge 100 000 kilometer og kjører utelukkende på syntetisk biodiesel. Foto: Stein Inge Stølen
Enlarged image

NLF testet HVO i stor skala

Vi nøyer oss derimot ikke med å lese tall servert fra drivstoffleverandørene. Derfor satte vi i fjor i gang tidenes største HVO-test for å kartlegge hvordan syntetisk biodiesel fungerer i daglig bruk. Fire biler, en Scania, en Volvo, en Mercedes-Benz og en MAN, brukte 10 000 liter HVO hver over tre måneder. Underveis ble alle utslipps- og forbruksparametere, samt kjøretøyenes generelle tilstand, kontinuerlig logget. Sjåførene ble også intervjuet for å finne ut hvordan drivstoffets egenskaper oppleves fra førersetet.

Se resultatene fra testen her

Enlarged image

Et imponerende totalbilde

De fire testbilene hadde alle Euro VI-teknologi under skallet, noe som betyr at de allerede er særdeles miljøvennlige. Når de i tillegg fyller HVO på tanken, bidrar disse lastebilene i svært liten grad til å forsure luften vår - verken lokalt og globalt. Hvis du ønsker å finne ut mer om lastebilutslipp, kan du lese vårt miljøtemahefte.

Vårt miljøtemahefte deles ut til alle og enhver og kan også leses rett på nettet.
Enlarged image

Hjelp oss å spre budskapet - del miljøvideoen!

Les mer om HVO-testen

Les vårt miljøtemahefte på nettet her

Se Dagsrevyens innslag om Euro VI-teknologi

Les TØIs utslippsrapport her