Hopp til innhold

Her er Vegvesenets vinterdriftskrav

Lurer du på hvilke regler som gjelder for brøyting, salting og strøing? Her får du vite hva de forskjellige driftsklassene betyr, og ikke minst hva som gjelder for strekningene som er viktige for deg.

Enlarged image

Snø- og isføre: Tunge kjøretøy trives best på bare veger. Men flere strekninger har status aom vinterveg, som betyr at det ikke er krav om snø- og isfri vegbane. Foto: Stein Inge Stølen

Dette er kravene som settes til vintervedlikehold ved forskjellige driftsklasser. Klasse A og B er strekninger underlagt den såkalte barvegsstrategien. Klasse C, D og E er såkalte vinterveger hvor det ikke stilles krav til bar veg.

Slik finner du driftsklasse på en konkret strekning

Full oversikt over hvilke strekninger som er underlagt de forskjellige klassene finnes på Statens vegvesens digitale karttjeneste.

Denne finner du her.

Når du har fått opp kartet skriver du inn «Vinterdriftsklasse» i søkevinduet oppe til høyre, og velger denne fra menyen som dukker opp. Zoom deretter inn og trykk på den aktuelle strekningen på kartet.

Her er driftsklassene:

Innsats ved værhendelse

Driftsklasse A

Maksimal syklustid for brøyting

1,5 timer

Maksimal syklustid for strøing (inkludert henting av strømidler)

1,5 timer

Start strøing

Ved behov

Tidskrav for gjenopprettet godkjent føreforhold etter værhendelse

ÅDT over 6 000: Bar kjørebane innen 2 timer

ÅDT under 6 000: Bart i hjulspor på minst 2/3 av kjørefeltsbredden innen 2 timer, bar kjørebane innen 4 timer

 ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- -------

Innsats ved værhendelse

Driftsklasse B - Høy

Maksimal syklustid for brøyting

2 timer

Maksimal syklustid for strøing (inkludert henting av strømidler)

2 timer

Start strøing (inkluderer også preventiv strøing)

Ved forventet friksjon lavere enn krav til godkjent føreforhold (0,25)

Sandstrøing i forbindelse med snønedbør

Startes når snønedbør slutter

Tidskrav for gjenopprettet godkjent føreforhold etter værhendelse

Bart i hjulspor på minst 2/3 av kjørefeltsbredden innen 2,5 timer, bar kjørebane innen 24 timer

 ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- -------

Innsats ved værhendelse

Driftsklasse B - Middels

Maksimal syklustid for brøyting

2 timer

Maksimal syklustid for strøing (inkludert henting av strømidler)

2 timer

Start strøing (inkluderer også preventiv strøing)

Ved forventet friksjon lavere enn krav til godkjent føreforhold (0,25)

Sandstrøing i forbindelse med snønedbør

Startes når snønedbør slutter

Tidskrav for gjenopprettet godkjent føreforhold etter værhendelse

Bart i hjulspor på minst 2/3 av kjørefeltsbredden innen 4 timer, bar kjørebane innen 48 timer

  ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- -------

Innsats ved værhendelse

Driftsklasse B - Lav

Maksimal syklustid for brøyting

2 timer

Maksimal syklustid for strøing (inkludert henting av strømidler)

2 timer

Start strøing (inkluderer også preventiv strøing)

Ved forventet friksjon lavere enn krav til godkjent føreforhold (0,25)

Sandstrøing i forbindelse med snønedbør

Startes når snønedbør slutter

Tidskrav for gjenopprettet godkjent føreforhold etter værhendelse

Bart i hjulspor på minst 2/3 av kjørefeltsbredden innen 5 timer, bar kjørebane innen 5 døgn

 ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- -------

Innsats ved værhendelse

Driftsklasse C

Maksimal syklustid for brøyting

2,5 timer

Maksimal syklustid for strøing (inkludert henting av strømidler)

3 timer

Start strøing (inkluderer også preventiv strøing)

Ved forventet friksjon lavere enn krav til godkjent føreforhold (0,25)

Sandstrøing i forbindelse med snønedbør

Startes når snønedbør slutter

Tidskrav for gjenopprettet godkjent føreforhold etter værhendelse

3 timer

Tidskrav for gjenopprettet godkjent føreforhold etter værhendelse med hensyn til tykkelse og ujevnhet på hard snø/is

24 timer

  ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- -------

Innsats ved værhendelse

Driftsklasse D

Maksimal syklustid for brøyting

3 timer

Maksimal syklustid for strøing (inkludert henting av strømidler)

4 timer

Start strøing (inkluderer også preventiv strøing)

Ved forventet friksjon lavere enn krav til godkjent føreforhold (0,25)

Sandstrøing i forbindelse med snønedbør

Startes når snønedbør slutter

Tidskrav for gjenopprettet godkjent føreforhold etter værhendelse

4 timer

Tidskrav for gjenopprettet godkjent føreforhold etter værhendelse med hensyn til tykkelse og ujevnhet på hard snø/is

48 timer

 ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- -------

Innsats ved værhendelse

Driftsklasse E

Maksimal syklustid for brøyting

3 timer

Maksimal syklustid for strøing (inkludert henting av strømidler)

4 timer

Start strøing (inkluderer også preventiv strøing)

Ved forventet friksjon lavere enn krav til godkjent føreforhold (0,20 )

Sandstrøing i forbindelse med snønedbør

Startes når snønedbør slutter

Tidskrav for gjenopprettet godkjent føreforhold etter værhendelse

4 timer

Tidskrav for gjenopprettet godkjent føreforhold etter værhendelse med hensyn til tykkelse og ujevnhet på hard snø/is

72 timer

Kilde til oversikten: Statens vegvesens håndbok R610 «Standard for drift og vedlikehold av riksveger»

Les også: – Gode dekk er viktig, men god vinterdrift er enda viktigere