Hopp til innhold

Her får Scaniaen juling så det holder

Scania er, som sine konkurrenter, veldig opptatt at sjåførenes sikkerhet. For utrykningskjøretøy er dette kanskje enda viktigere, siden de oftere utsettes for ekstreme situasjoner og forhold. Derfor må Scania også utsette sine biler for ekstreme situasjoner og forhold - på testbanen.

Enlarged image

Snart smeller det: Ved å kjøre bilen over denne kanten i høy fart, fremprovoseres en velt som kan betegnes som svært realistisk. Foto: Skjermdump, Scanias YouTube-kanal

Som yrkessjåfør sitter man høyt og trygt, og i de aller fleste ulykkessituasjoner klarer man seg uten store skader. Det gjelder imidlertid ikke hvis kjøretøyet velter.

Dette er årsaken til at Scania legger spesielt mye ressurser i å analysere velteulykker, særlig med tanke på utvikling av utrykningskjøretøy.

Hvis motorvegrampen kommer litt brått på, kan utfallet bli katastrofalt. Foto: Skjermdump, Scanias YouTube-kanal
Enlarged image

Månedsvis med forberedelser

På videoen som Scania nå har lagt ut på sin offisielle YouTube-kanal kan vi se hvordan blant annet en Scania utstyrt med Crew Cab-hytte får gjennomgå ved en brutal veltetest. Ifølge produsenten skal bilen faktisk ha vært kjørbar også etter at oppdraget var utført.

– I tillegg til den lovpålagte sikkerhetsstandarden har vi en intern sikkerhetspolicy i Scania. Den er både strengere og mer detaljert enn de kravene som myndighetene stiller, forteller John Sedin, leder for krasjtesting i Scania, i videoen.

Mange forskjellige testmetoder

Arbeidet med å gjennomføre en slik realistisk veltetest kan foregå i flere måneder i forkant, for å sikre at man får hentet ut mest mulig nyttig data fra testen. I videoen kan man også se hvordan selve hyttene testes for sammenstøt, i tillegg til en heftig trailervelt som viser hva som skjer om man har med seg for mye fart inn på for eksempel en motorvegrampe.

Les også: Batteridrevet Nikola-konsept basert på Iveco S-WAY