Hopp til innhold

Farrisbrua utmerker seg

Med sin flotte arkitektur, 70 meter høye betongtårn og raffinerte belysning er Farrisbrua blitt et landemerke og en visuell milepæl ved avkjøringen til Larvik. Brua på E18 i Larvik har på nytt vunnet pris, denne gang Norsk Lyspris 2020 for beste utendørsprosjekt. 

Enlarged image

Nytt landemerke: Brua raver 70 meter over terrenget, og belysningen gjør at den oppleves ulikt gjennom døgnet. Foto: Monica Elstad Klingenberg

Bransjeorganisasjonen Lyskultur, Norges ledende kompetansenettverk innen lys og belysning, har kåret Vegvesenets flotte bru – Farrisbrua, fra 3D til 2D – til årets vinner i klassen for utendørs belysning.

– Veldig artig at Farrisbrua har blitt så flott og at den blir satt så stor pris på av mange i hele landet. Det har vært stor fokus på estetikk da Farrisbrua ble prosjektert og bygd, så gøy at dette har gitt resultater. Vi er heldige som har fått inn dyktige konsulenter og entreprenører på lysdesign, sier Grethe Bodholt i en pressemelding fra Statens vegvesen. Hun er prosjektleder  for vegprosjektet E18 Bommestad–Sky.

Stolte av landemerket sitt

Prosjektlederen synes det er stas at Farrisbrua tiltrekker seg så mye positiv oppmerksomhet.

– I fjor ble prosjektet i Larvik belønnet med Byggindustriens pris, Årets anlegg 2018. Det var både med tunneler, veg og bru. Farrisbrua også ble nominert til prisen Betongtavlen 2019. Den prisen gikk, ikke helt overraskende, til undervannsrestauranten Under.

– Vi merker også at bilder av brua spres flittig i sosiale medier, og at Larviksfolk har blitt stolte av det nye landemerket sitt, sier Grethe Bodholt.

Fullstendig tranformert

Siden E18-traseen i Larvik måtte legges så nært opp til bebyggelsen, og viktige natur- og rekreasjonsområder som Bøkeskogen og Farrisvannet, ble ekstra midler bevilget til en arkitektkonkurranse for brua og omgivelsene rundt.

Området er nå fullstendig transformert etter riving av E18-brua fra 70-tallet og tilhørende ramper. Arkitektkonkurransen ble vunnet av L2 arkitekter og Rambøll, med Aas Jacobsen som arkitekt for det tilhørende lokalvegsystemet og landskapsarkitekturen rundt.

Ulike opplevelser gjennom døgnet

Kathrine Hjelmeset jobber som lysdesigner hos Rambøll, som hadde ansvaret for prosjektering og belysning av Farrisbrua. Hun forteller at Farrisbrua var en krevende konstruksjon å jobbe med.

– Over 70 meter høye betongtårn stiller store krav til belysningsutstyret. Vi var opptatt av at det ikke skulle være blendende, at man beholdt siktlinjer og at man skal oppleve brua på ulike måter i løpet av døgnet, forklarer hun.

Her kan du lese mer om prisen og se nominerte og vinnere i andre kategorier

Juryens begrunnelse 

Belysningen av Farrisbrua er utført raffinert og elegant, basert på et overbevisende grep om omdannelse av en tredimensjonal form til et todimensjonalt uttrykk. Belysningen er solid og presist utført i et område med kompleks veigeometri med liten feilmargin. God kontrast mellom kald belysning på yttersiden og de varme mellomrommene mellom søylene skaper også følelse av trygghet. Brua er subtilt lyssatt og fremstår nesten som et selvlysende element og et tiltalende landemerke. Lysstyringen tar hensyn til omgivelsene med slukking på nattetid.

Fakta om brua

Eier: Statens vegvesen Oppdragsgiver/leietaker: Statens vegvesen Lysdesign: Rambøll Norge AS Rådgivende ingeniør elektro (RIE): Rambøll Norge AS Arkitekt/interiørarkitekt/landskapsarkitekt: L2 Arkitekter Leverandører: Studio Due (Luminator), SILL (Luminator), GVA Lighting (Rebel light), Helvar (Vanpee) Installatør: VVB Nordic og SET elektro 

Les også: Norgeshistoriens største vegprosjekt åpnet for trafikk onsdag

– Inspirasjonen til prosjektet var å gi broen et enklere uttrykk ved at den gjøres om fra en massiv betongkonstruksjon til et behagelig visuelt element i landskapet på kveldstid, sier lysdesigner Kathrine Hjelmeset, som har gjort lysdesignet for Rambøll på Farrisbrua. Foto: Rambøll
Enlarged image