Arild Olsbakk: Kampklar for bedre veier, rekruttering og politisk gjennomslag
– Vi skal tydelig vise hva vi står for, både på veien og i politikken, sier Arild Olsbakk, fylkesleder i Innlandet. Midt i et travelt jubileumsår er han fortsatt sterkt engasjert i rekruttering, økt synlighet og å være en klar og sterk stemme for lastebileierne.

POLITISK TRYKK OG VEISIKKERHET: Arild Olsbakk i Innlandet satser hardt på rekruttering, bedre veier og økt politisk påvirkning for å sikre framtiden til lastebilnæringen. Foto: Elisabeth Nodland
Gjennom sommeren blir vi bedre kjent med NLFs fylkesledere. Serien publiseres i anledning NLFs 90-årsjubileum og bygger på tekster hentet fra jubileumsboken. Her deler lederne både historie, erfaringer og planer for veien videre.
Etter å ha lagt bak seg et fantastisk landsmøte, der Innlandet var vertskap, påpeker Olsbakk at å arbeide smart opp mot stortingsvalget i 2025 blir viktig for fylkeslaget.
– Hos oss får politikerne kjøre lastebil foran hvert valg. Nå handler det om å holde trykket oppe, understreker han.
Rekruttering, vei og vintervedlikehold
Rekruttering av sjåfører og medlemsverving står høyt på lista.
– Vi trenger flere unge medlemmer som kan bidra til å fornye medlemsmassen vår. Veien er arbeidsplassen vår, og vi må ha folk til å kjøre der, sier han.
Vintervedlikehold, etterslep på fylkesveiene og utbygging av nye strekninger opptar fylkeslaget hvert eneste år.
– Vi gir oss aldri på det. Uten gode veier stopper landet, sier Olsbakk.
Han trekker fram gjennomslag for viktige prosjekter:
– Vi har fått mye til på E6, E16 og riksvei 3. Ikke minst er vi stolte av at vi har flere medlemmer i dag enn for 15 år siden, selv om bransjen har sett mange fusjoner, sier han.
Må styrke kunnskapen
Olsbakk mener NLF må bruke enda mer krefter på politisk påvirkning.
– Vi er helt avhengige av god dialog med politikere på alle nivåer. Lastebilen må bli verdsatt, både i politikken og blant folk flest, sier han.
Han er tydelig på at kunnskap også er viktig.
– Kanskje må vi bidra til at medlemmene får riktigere betalt for jobben de gjør. Og vi må få myndighetene til å forstå at det ikke blir noe grønt skifte uten bedre virkemidler, sier Olsbakk.
Godt samarbeid
Veiforum Innlandet er et eksempel på samarbeid som gir resultater.
– Åpningen av RV3 i desember, der vi fikk klippe snora, var stort. E6 Gardermoen–Lillehammer har gått fra ti døde i året til null! E16 Valdres og Filefjell er nå Norges sikreste fjellovergang øst–vest. Det viser at vi blir hørt, sier han.
Fylkeslaget har også markert seg med praktiske tiltak.
– Vi brukte 250.000 kroner på en snøryddingsrampe på Biri. Nå krever Vegvesenet slike ramper på nye døgnhvileplasser. Vi er også «Venner på veien»-region og besøker rundt 20 skoler i året.
Hvert år deles prisen Årets Lastbileier ut, og fylkeslaget er synlig i media med mange oppslag og ukentlige nyhetsbrev.
– Det er en fordel at regionsjefen har lang fartstid i media, avslutter Olsbakk.