Hopp til innhold

Arild Olsbakk: Kampklar for bedre veier, rekruttering og politisk gjennomslag

– Vi skal tydelig vise hva vi står for, både på veien og i politikken, sier Arild Olsbakk, fylkesleder i Innlandet. Midt i et travelt jubileumsår er han fortsatt sterkt engasjert i rekruttering, økt synlighet og å være en klar og sterk stemme for lastebileierne.

Enlarged image

POLITISK TRYKK OG VEISIKKERHET: Arild Olsbakk i Innlandet satser hardt på rekruttering, bedre veier og økt politisk påvirkning for å sikre framtiden til lastebilnæringen. Foto: Elisabeth Nodland

Gjennom sommeren blir vi bedre kjent med NLFs fylkesledere. Serien publiseres i anledning NLFs 90-årsjubileum og bygger på tekster hentet fra jubileumsboken. Her deler lederne både historie, erfaringer og planer for veien videre.

Etter å ha lagt bak seg et fantastisk landsmøte, der Innlandet var vertskap, påpeker Olsbakk at å arbeide smart opp mot stortingsvalget i 2025 blir viktig for fylkeslaget.

– Hos oss får politikerne kjøre lastebil foran hvert valg. Nå handler det om å holde trykket oppe, understreker han.

Rekruttering, vei og vintervedlikehold

Rekruttering av sjåfører og medlemsverving står høyt på lista.

– Vi trenger flere unge medlemmer som kan bidra til å fornye medlemsmassen vår. Veien er arbeidsplassen vår, og vi må ha folk til å kjøre der, sier han.

Vintervedlikehold, etterslep på fylkesveiene og utbygging av nye strekninger opptar fylkeslaget hvert eneste år.

– Vi gir oss aldri på det. Uten gode veier stopper landet, sier Olsbakk.

Han trekker fram gjennomslag for viktige prosjekter:

– Vi har fått mye til på E6, E16 og riksvei 3. Ikke minst er vi stolte av at vi har flere medlemmer i dag enn for 15 år siden, selv om bransjen har sett mange fusjoner, sier han.

Må styrke kunnskapen

Olsbakk mener NLF må bruke enda mer krefter på politisk påvirkning.

– Vi er helt avhengige av god dialog med politikere på alle nivåer. Lastebilen må bli verdsatt, både i politikken og blant folk flest, sier han.

Han er tydelig på at kunnskap også er viktig.

– Kanskje må vi bidra til at medlemmene får riktigere betalt for jobben de gjør. Og vi må få myndighetene til å forstå at det ikke blir noe grønt skifte uten bedre virkemidler, sier Olsbakk.

Godt samarbeid

Veiforum Innlandet er et eksempel på samarbeid som gir resultater.

– Åpningen av RV3 i desember, der vi fikk klippe snora, var stort. E6 Gardermoen–Lillehammer har gått fra ti døde i året til null! E16 Valdres og Filefjell er nå Norges sikreste fjellovergang øst–vest. Det viser at vi blir hørt, sier han.

Fylkeslaget har også markert seg med praktiske tiltak.

– Vi brukte 250.000 kroner på en snøryddingsrampe på Biri. Nå krever Vegvesenet slike ramper på nye døgnhvileplasser. Vi er også «Venner på veien»-region og besøker rundt 20 skoler i året.

Hvert år deles prisen Årets Lastbileier ut, og fylkeslaget er synlig i media med mange oppslag og ukentlige nyhetsbrev.

– Det er en fordel at regionsjefen har lang fartstid i media, avslutter Olsbakk.