Bompengekrise og rekrutteringsjakt – Osen tar grep i Agder
Transportnæringen i Agder møter både gamle og nye utfordringer, fra høye bompenger til rekruttering og det grønne skiftet. Fylkesleder Roar Osen har tydelige prioriteringer for å styrke vilkårene for medlemmene.

BOMPRESS OG REKRUTTERING I AGDER: Roar Osen peker på høye bompenger på E39 som en stor utfordring, og fremhever satsingen på nye døgnhvileplasser og rekruttering av nye sjåfører som avgjørende for transportnæringen i Agder. Foto: Odd Borgestrand
Gjennom sommeren blir vi bedre kjent med NLFs fylkesledere. Serien publiseres i anledning NLFs 90-årsjubileum og bygger på tekster hentet fra jubileumsboken. Her deler lederne både historie, erfaringer og planer for veien videre.
– Vi trodde vi var ferdige med bompenger, men der tok vi grundig feil, sier Osen. Spesielt peker han på E39 mellom Kristiansand og Mandal, der satsene har blitt så høye at kundene ber transportørene bruke gamleveien i stedet.
– Når kundene heller vil velge en lengre rute for å unngå bompenger, er grensen nådd for hva vi kan legge på av kostnader til bedrifter som er avhengige av transport vest i Agder og Rogaland. Bompengene må ned til et nivå som reflekterer besparelsene i reisetid, drivstoff og slitasje.
Døgnhvileplasser
– Nye plasser på Evje, Valle og Åmli blir viktige å følge opp i 2025. Da vil Agder trolig være best i landet på døgnhvileplasser, sier han.
Rekruttering ser han som en av de største utfordringene framover.
– Ny skoleklasse i Flekkefjord fra neste skoleår er et viktig bidrag. Vi må sikre at det kommer nye sjåfører inn i bransjen.
Gartnerløkka-utbyggingen i Kristiansand vil påvirke gods- og næringstrafikken sterkt.
– Vi deltar i referansegruppen og jobber for å få på plass tiltak som reduserer trafikken, gir kollektivfelt til næringstrafikk og legger til rette for endret arbeidstid i store bedrifter og offentlige arbeidsplasser. Gratis buss i deler av perioden kan også hjelpe.
Han understreker også at bedre lade- og fylleinfrastruktur er avgjørende for det grønne skiftet.
– Der bussen står parkert, er det kapasitet på dagtid – den må vi kunne bruke. Insentiver for overgang til biogass er også viktig, og fritak i bypakka kan bidra.
Resultater, rekruttering og fellesskap i fokus
Osen er fornøyd med mye som er oppnådd lokalt de siste årene.
– Vi har fått mange nye døgnhvileplasser langs E18 og innover i landet. I tillegg har vi jobbet godt med Statens vegvesen og fylkeskommunen for å oppgradere fylkesveier til 24 meter og 60 tonn for tømmer og modulvogntog.
Han trekker også fram bedre vinterdrift som viktig.
– Flere ressurser er satt inn på utsatte strekninger, det brøytes og saltes mer, og vi har bedre avtaler med tungbilbergere. Vendbare trafikkskilt som kan endre budskap er også på plass flere steder.
Framover vil Roar se mer kraft bak rekruttering og utdanning.
– Vi må styrke samarbeidet med bussnæringen, opplæringskontorene, NAV og Forsvaret. I tillegg ønsker vi en «skolesjef» som kan utvikle NLF-skolen videre.
Han avslutter med en klar melding til medlemmene:
– Vi setter umåtelig pris på at dere stiller opp på arrangementene våre. Det skaper fellesskap, styrker bransjen og gir trygghet for alle.