Hopp til innhold

Bompenger og sjåførmangel: Rogaland setter inn støtet

Tore Hidle Sigmundsen, fylkesleder i Rogaland, setter tydelig kurs for 2025 med to hovedsaker i fokus: å få ned de høye bompengene og å løse sjåførmangelen. Med økt aktivitet og sterke utfordringer i transportnæringen, jobber han målrettet for bedre rammebetingelser, bedre infrastruktur og rekruttering av nye sjåfører.

Enlarged image

STORSLAGNE PLANER FOR ROGALAND: Tore jobber for lavere bompenger, bedre infrastruktur og økt rekruttering av sjåfører – alt for tryggere veier og en bærekraftig fremtid i transportnæringen. Foto: Elisabeth Nodland

Gjennom sommeren blir vi bedre kjent med NLFs fylkesledere. Serien publiseres i anledning NLFs 90-årsjubileum og bygger på tekster hentet fra jubileumsboken. Her deler lederne både historie, erfaringer og planer for veien videre. 

Tore forklarer at en av de største oppgavene er å finne en realistisk vei videre i det grønne skiftet. Det handler om å balansere miljømål med praktiske løsninger som fungerer for næringen. En viktig del av strategien er også knyttet til Nye veier AS og E39. 

To viktige saker

– Vi ønsker større bevilgninger til Nye veier AS for å få ferdigstilt E39 med minst mulig bompenger, sier han. 

Bompengeproblematikken er en gjenganger i Rogaland, og et tema som berører mange bedrifter langs E39. Tore forteller at det økonomiske presset blir for stort når bompengene stiger. 

– Når kundene våre ber oss kjøre gamleveien for å spare penger, da har bompengenivået blitt for høyt, påpeker han. 

Samtidig understreker han viktigheten av at bompengene ikke må gå på bekostning av trafikksikkerheten. Lade- og fylleinfrastruktur må også bli bedre for å kunne nå klimamålene. 

– Vi trenger en ny døgnhvileplass mellom Forus og Skurve. Vi er glade for den store nye døgnhvileplassen som kommer i Aksdal, som vil betjene både E39 og E134, forteller Tore. 

Rekruttering i fokus

Rekruttering står også høyt på listen over prioriterte saker i Rogaland. Med økt aktivitet i næringslivet øker etterspørselen etter sjåfører, og det krever et tett samarbeid med NAV og flere skoleklasser. 

– Vi må fortsette å jobbe tett med NAV og andre aktører for å rekruttere flere sjåfører. Uten nok folk på veien stopper Norge, sier han. 

Når det gjelder hva fylkesavdelingen har oppnådd de siste årene, peker Tore på flere viktige seire. 

– Vi har vært aktive i arbeidet rundt Røldalstunnelen sammen med andre avdelinger og organisasjoner. Vi er stolte av den nye døgnhvileplassen i Aksdal, og det taket vi fikk på bompasseringer i Bypakke Nord-Jæren sammen med Næringsforeningen, sier han. 

Et annet viktig bidrag er samarbeidet med NAV og medlemsbedrifter, som har resultert i utdanning av 60–70 nye sjåfører til transportnæringen. 

Når Tore ser fremover, mener han at NLF må satse enda sterkere på rekruttering. Han peker også på betydningen av å fortsette realitetsorienteringen rundt det grønne skiftet. 

– Med økt kjøpekraft i samfunnet vil behovet for transport bare vokse. Derfor må vi sikre bedre infrastruktur og økonomisk bærekraft for en overgang til nullutslipp, avslutter Tore.