Hopp til innhold

Endelig gjennomslag: Prøveordning med tungbilkolonne på E134 Haukelifjell vedtatt

Etter lang tids påtrykk fra NLF og aktører i transportnæringen er det nå klart: Det skal gjennomføres en prøveordning med kolonnekjøring for tunge kjøretøy over E134 Haukelifjell. Vedtaket ble enstemmig fattet i Transport- og kommunikasjonskomiteen og vedtatt i Stortinget denne uken. 

Enlarged image

VIKTIG GJENNOMSLAG FOR TRANSPORTNÆRINGEN: NLFs regionsjef Reidar Retterholt har vært en pådriver for prøveordningen med tungbilkolonne over E134 Haukelifjell, som nå er vedtatt av Stortinget. Foto: NLF/Elisabeth Nodland

Dette markerer en viktig seier for transportnæringen – og for alle som er avhengige av trygg og effektiv transport mellom øst og vest i landet. 

Et nødvendig gjennombrudd 

For næringslivet i regioner som Ølen og Etne har den gjentatte stengningen av Haukelifjell vært både kostbar og frustrerende. I perioder med dårlig vær har vogntog blitt tvunget til lange omkjøringer, opptil 250 kilometer ekstra, med konsekvenser for både økonomi, trafikksikkerhet og miljø. 

– NLF Rogaland og Agder har i lang tid jobbet for å få på plass en løsning, og har særlig pekt på paradokset: Lastebiler med riktige dekk og kjetting har langt bedre fremkommelighet enn mange personbiler. Likevel har dagens praksis gjort at tungtransporten ofte må stå, selv når forholdene tillater trygg kolonnekjøring, sier NLFs regionsjef Reidar Retterholt. 

Fra avslag til handling 

Til tross for tidligere avslag fra Statens vegvesen, har NLF stått fast ved kravet om å teste ut en tungbilkolonne – noe også Samferdselsministeren tidligere i år åpnet for. Etter påtrykk og grundig dokumentasjon fra NLF og regionale aktører, har nå politikerne lyttet. 

Det er særlig representantforslaget fremmet av Terje Halleland (FrP) og fulgt opp av saksordfører Liv Kari Eskeland (H) som har banet vei for vedtaket. Med dette gir Stortinget nå en tydelig beskjed til regjeringen: Prøveordningen skal planlegges og gjennomføres – med mål om oppstart allerede neste vinter. 

Artikkelen fortsetter under bildet. 

POLITISK GJENNOMSLAG: Terje Halleland (FrP) og Liv Kari Eskeland (H) loset tungbilkolonne trygt gjennom på Stortinget. Foto: Privat
Enlarged image

Veien videre 

Samferdselsministeren vil nå gi Statens vegvesen i oppdrag å planlegge gjennomføringen av pilotprosjektet. Dette betyr at det endelig skal testes hvorvidt kolonnekjøring med tungbil kan bidra til å holde fjellovergangen åpen flere timer i døgnet, under krevende forhold. 

– NLF understreker at sikkerheten fortsatt skal ha høyeste prioritet, men mener det er fullt mulig å finne løsninger som både ivaretar trygghet og fremkommelighet. Ikke minst vil en mer forutsigbar vinterdrift kunne redusere behovet for lange omkjøringer, bedre leveringspresisjon og kutte unødvendige utslipp, kommenterer Retterholt. 

Et skritt i riktig retning 

– At Stortinget nå gir grønt lys for å teste tungbilkolonne over Haukelifjell er et viktig signal: Transportnæringen blir hørt, og det er mulig å finne løsninger når det finnes politisk vilje. Forhåpentligvis vil denne prøveordningen bidra til en mer effektiv og bærekraftig vinterlogistikk mellom øst og vest – og kanskje også danne modell for andre fjelloverganger, avslutter Retterholt. 

NLF vil følge utviklingen tett og bidra aktivt i prosessen frem mot oppstart av ordningen.