Erik Graarud – stemmen som har formet Østfolds transportpolitikk i tiår
Erik Graarud har viet hele livet sitt til transportbransjen og Norges Lastebileier-Forbund (NLF). Firmaet hans, Graarud Spesialtransport AS, har vært medlem siden 1936. Selv fikk han æresmedlemskap i 2010 – en hedersbevisning som vanligvis er forbeholdt forbundsledere og direktører.

KAMPKLAR OG ENGASJERT LEDER: Erik Graarud har ledet Østfold fylkeslag med sterk stemme og tydelige kampsaker som dieselavgifter og kabotasje, og står klar for nye utfordringer for tryggere veier og bedre rammevilkår. Foto: Elisabeth Nodland
Gjennom sommeren blir vi bedre kjent med NLFs fylkesledere. Serien publiseres i anledning NLFs 90-årsjubileum og bygger på tekster hentet fra jubileumsboken. Her deler lederne både historie, erfaringer og planer for veien videre.
Transport har vært både jobb og hobby for Graarud. Han har ledet Østfold fylkeslag i to perioder, med en pause som medlem av forbundsstyret. I 2025 lovet han å ta enda ett år som leder dersom ingen andre meldte seg.
Engasjert
Hans engasjement har kostet mange timer borte fra eget firma, men kampsakene har vært viktige. Dieselavgifter har stått sentralt for Østfold. Mest kjent er aksjonen i 2000, da NLF-medlemmer blokkerte Svinesundbrua i protest mot drivstoffavgiften. Da politimesteren truet med arrestasjoner, svarte Graarud kontant at flere tusen lastebiler ville slutte seg til blokaden. Resultatet ble en avgiftsreduksjon – og en blomsterbukett til statsminister Bondevik.
Grensefylket Østfold har også stått først i kampen mot kabotasje.
– Vi har landets største grenseovergang, så utfordringene kom tidlig. Noe er blitt bedre, men det er fortsatt mange som prøver å lure seg unna, sier Graarud.
Misfornøyd med samferdselsministeren
Graarud er ikke kjent for å holde tilbake meningene sine. For eksempel mener han at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård burde levert bedre resultater for Fredrikstad og Østfold.
– Jeg hadde ventet mer, både for fylket og landet. Per i dag er det ikke satt av statlige midler til nye bruer eller veier i Nedre Glomma, sier han.
En av sakene han brenner for nå, er ny bru til Hvaler. Den gamle Kjøkøybrua er så dårlig at tunge kjøretøy må vente på rødt lys i begge retninger før de får kjøre alene over. Men Graarud mener ny Fredrikstad-bru haster enda mer.
– Målinger viser at den må erstattes innen ti år for å sikre trygg trafikk.
Klar for nye kamper
NLF Østfold har nå 220 medlemmer, ned fra en topp på 360. Samtidig gleder Graarud seg over at flere unge og kvinner finner veien inn i bransjen.
Han har ingen planer om å legge inn årene med det første og for ham er synlighet svært viktig.
– Vi må ha ledere som tør å ta kampene, både i fylkeslagene og sentralt. Vi er en medlemsstyrt organisasjon, og da blir det mange meninger. Men synlighet er nøkkelen, avslutter Graarud.