Hopp til innhold

Fylkeslederen som holder Finnmark på hjul

Fylkesleder i Finnmark, Pål Edvin Joakim Olsen, understreker viktigheten av gode veier i et stort og værutsatt fylke. Han sier at fremkommelighet og trafikksikkerhet står øverst på agendaen, samtidig som rekruttering av nye yrkessjåfører og styrking av omdømmet til næringen er viktige satsingsområder.

Enlarged image

FANESAK I MANGE TIÅR: Pål Edvin Joakim Olsen er stolt over at trygg ferdsel over Kvænangsfjellet endelig er sikret med nye tunneler og vei. Foto: Elisabeth Nodland

  • Gjennom sommeren blir vi bedre kjent med NLFs fylkesledere. Serien publiseres i anledning NLFs 90-årsjubileum og bygger på tekster hentet fra jubileumsboken. Her deler lederne både historie, erfaringer og planer for veien videre.

Når vi spør hva fylkesavdelingen har fått til de siste årene, svarer Pål Edvin uten å nøle:

– Trygg ferdsel over Kvænangsfjellet har vært en fanesak i flere tiår. Endelig har vi fått to tunneler og flere kilometer med ny vei som skal sikre ferdselen over denne fjellovergangen. Denne strekningen har siden andre verdenskrig vært en flaskehals på den eneste veiaksen mellom Troms og Finnmark. Harde vintre har ofte ført til langvarige stenginger som har skapt store problemer for både transportnæringen og lokalbefolkningen.

Han forklarer videre:

– Tunnelene vil skjerme ferdselsåren mot skredfare og uvær, som er hovedårsakene til stengningene. Alternativruten ved stenging er hele 70 mil lang og går gjennom Finland.

Pål Edvin trekker også frem Kløfta, et område som lenge har hatt store utfordringer med både framkommelighet og trafikkfare. – NLF har jobbet siden 90-tallet for å få prosjektet Alta Vest realisert, og nå har vi endelig fått gjennomslag i den regionale transportplanen. Vi har også styrket landslinjen i Alta, noe som er en viktig milepæl.

Utfordringer med geografi og medlemsengasjement

Fylkesavdelingen i Finnmark har medlemmer spredt over et enormt geografisk område, fra grensen mot Russland i øst til Troms i sør, og ute på små øyer så vel som i byer og tettsteder.   – Det er krevende å samle medlemmene til kurs og arrangementer, og noen reiser hele strekninger som Trondheim til Oslo for å delta i styremøter. Det står det stor respekt av. Vi er en avdeling med betydelig aktivitet og engasjerte medlemmer, forteller Pål Edvin.

Prioriteringer for NLF fremover

Når vi spør hvor NLF bør satse enda sterkere, svarer han tydelig: – For oss handler det meste om fremkommelighet og trafikksikkerhet, men også rekruttering og omdømme er avgjørende. Vi må sikre utdanning av flere yrkessjåfører for å møte fremtidens behov.