Hopp til innhold

Her går vei-milliardene de neste årene – men flere savner sin plass på lista

Statens vegvesen har rangert 30 store veiprosjekter – og på toppen troner tre utbygginger i Vestland, Finnmark og Rogaland. Samtidig reagerer flere fylker på at de er utelatt fra lista. 

Enlarged image

STORT PROSJEKT: E39 Hove–Osli er et viktig tiltak, men NLF Region 4 etterlyser flere sentrale prosjekter på listen. Foto: Øyvind Ellingsen / SVV

Statens vegvesen har offentliggjort sin prioritering av store veiutbygginger, og tre prosjekter skiller seg ut: E16 Hylland–Slæen, ny rv. 94 ved Hammerfest og E39 Smiene–Harestad i Stavanger-området. 

– Øverst på lista er prosjekter som er ferdig planlagt med kvalitetssikrede kostnader, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland. 

Totalt inneholder Vegvesenets portefølje 30 prosjekter, med en samlet estimert kostnad på rundt 100 milliarder kroner. Seks av de sju høyest prioriterte prosjektene fra fjoråret er enten i gang eller har fått finansiering. 

Tunnel og trygg ferdsel står i sentrum 

De tre prosjektene på topp er: 

  • E16 Hylland–Slæen (Vestland): En 6,3 kilometer lang tunnel som erstatter to eldre tunneler og gjør veien tryggere – og to kilometer kortere. 
  • Rv. 94 Saragammen–Rypefjord (Finnmark): Et tiltak som gir tryggere innfart til Hammerfest, sykehuset og industrien på Melkøya. 
  • E39 Smiene–Harestad (Rogaland): En firefeltsvei med midtdeler og tre planskilte kryss som skal knytte Rogfast til Eiganestunnelen og bedre trafikkflyten inn mot Stavanger sentrum. 

– Vi prioriterer prosjekter der vi er sikre på at vi har funnet de beste tekniske og økonomiske løsningene, understreker Hovland. 

Slik fungerer prioriteringssystemet 

De 11 øverste prosjektene på listen er satt opp i tråd med første seksårsperiode i Nasjonal transportplan for 2025–2037. Prosjektene videre ned på listen er rangert etter såkalt netto nytteverdi, i tillegg til «ikke-prissatte virkninger» som konsekvenser for natur og miljø. 

Porteføljen skal sikre helhetlig styring av investeringene og gir åpenhet rundt hvilke vurderinger som er gjort. 

– Modenhet er et viktig kriterium. Store veiprosjekter planlegges over mange år, og da er det avgjørende at planprosesser og kvalitetssikring er fullført før vi setter i gang, sier Hovland. 

Frustrasjon i veifylket Innlandet 

Ikke alle deler gleden over prioriteringslisten. I transportfylket Innlandet er skuffelsen stor. 

– Ingen i landets største vegfylke – med unntak av en liten bit i Skjåk – er med, påpeker Guttorm Tysnes, regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund (NLF). 

Han peker på at flere veier i fylket nå ligger under Nye Veier, samt at breddeutvidelser og fullføringen av E16 i Valdres er belastet andre deler av Vegvesenet. 

– Likevel er det skuffende at et så viktig transittfylke som Innlandet er glemt på denne lista, sier han. 

Bedriftsrådgiver Frank Lauritz Jensen reagerer spesielt på klassifiseringen av ett konkret prosjekt: 

– Jeg kan ikke begripe at Sørelva–Borkamo er betegnet som «noe modent» – dette er overmodent, snart nedfallsfrukt! Det er allerede plassert hundrevis av tonn steinmasser på strekningen, sier han. 

Flere regioner etterlyser prosjekter 

I vest er det delvis jubel, men også noen løftede øyenbryn. 

– Vi er glade for de to prosjektene som er inne, sier regionsjef Reider Retterholt, med henvisning til prioritering av E39. 

– Men det er skuffende at strekningen Bakka–Solheim er blitt til Bakka–Mo. Det er et svært utsatt område på E134, og flere steder er det knapt plass til å møtes i trafikken. 

400 mindre prosjekter – og 205 kilometer ny vei 

I tillegg til de 30 store prosjektene, planlegger Vegvesenet hele 400 mindre tiltak fra 2025 til 2030. Disse inkluderer blant annet kollektivfelt, universelt utformede holdeplasser og sikring av skredutsatte områder. 

Tiltakene i denne gjennomføringsplanen skal til sammen gi 205 kilometer ny vei – og løfte både trafikksikkerhet og fremkommelighet over hele landet.  

Les alt om: porteføljeprioriteringen 2025 

Se hele: gjennomføringsplanen 

Nedenfor finner dere hele prioriteringslista. Seks av de syv øverste prosjektene er startet opp, eller har allerede et bindende tilsagn om prioritering. 

Prioritet 

E16 Hylland- Slæen 

Rv. 94 Saragammen-Rypefjord 

E39 Smiene- Harestad 

E39 Figgjo-Ålgård 

E39 Storhaugen-Førde 

Rv7. Ørgenvika-Kittilsvik 

Rv22 Glommakryssing 

E10 Nappstraumen-Å 

E39 Bjerkeset-Åstad 

10 

E6 Olderdalen-Langslett 

11 

RV 15 Strynefjell 

12 

E6 Sommerset-Mørsvikbotn 

13 

Rv. 291 Holmenbrua 

14 

E6 Sørelva- Borkamo 

15 

E134 Dagslett-E18 Viker 

16 

E134 Saggrenda -Elgsjø 

17 

E16 Nymoen-Eggemoen 

18 

E39 Vågsbotn-Klauvaneset 

19 

E6 Ulvsvågskaret 

20 

E6 Nordkjosbotn-Hatteng 

21 

E6 Høybukta- Hesseng, inkl. Langfjordstrømmen bro 

22 

E39 Volda-Furene 

23 

E39 Klagegg-Byrkjelo 

24 

Rv5 Erdal-Naustdal 

25 

E8 Flyplasstunnelen Tromsø inkl. F2-lenken 

26 

E134 Bakka-Mo 

27 

Rv. 4 – Grua-Roa 

28 

E18 Retvet-Vinterbro 

29 

Rv19. Moss