Kampen mot byråkrati og for bedre veier i Telemark
Frode Bjønnes leder Telemark-avdelingen i NLF med stort engasjement for alt som rører seg i transporthverdagen. Fra vintervedlikehold til bypakker og rekruttering – han vil være en tydelig stemme for en bransje som både skal utvikle seg og beholde sjela si.

VINTERVEDLIKEHOLD, REKRUTTERING OG MILJØ I TELEMARK: Frode og Telemark-avdelingen jobber tett med Statens vegvesen for bedre vintervedlikehold og infrastruktur, samtidig som de fokuserer på rekruttering og miljøutfordringer i transportnæringen. Foto: Elisabeth Nodland
Gjennom sommeren blir vi bedre kjent med NLFs fylkesledere. Serien publiseres i anledning NLFs 90-årsjubileum og bygger på tekster hentet fra jubileumsboken. Her deler lederne både historie, erfaringer og planer for veien videre.
– Vi jobber som en vaktbikkje når det gjelder vintervedlikehold, politiske infrastrukturtiltak og bypakker, forteller Frode. Han legger ikke skjul på at miljø og alternative drivstoff også opptar Telemark-avdelingen. Dette er et tema som stadig er oppe til diskusjon blant medlemmene.
Rekruttering er en annen sak som engasjerer, men her møter han utfordringer som er vanskelig å løse lokalt.
– Vi er enige om at vi må satse på rekruttering, men regelverket gjør det ikke lett. Mange sjåfører føler seg så overvåket at frihetsfølelsen bak rattet – som mange en gang elsket – er borte. Det er en utvikling vi i fylkesavdelingen ikke kan gjøre så mye med alene, derfor håper vi NLF sentralt løfter saken høyere opp på dagsorden igjen.
Større gjennomslag og bedre samhold
De siste årene har fylkesavdelingen fått en fot innenfor viktige prosjekter i fylket, selv om alt ikke har gått på skinner.
– Vi har fått en viss innflytelse i bypakkeprosjektene. Det viktigste er at vi har etablert betydningsfulle kontakter, så meningene våre blir tatt med videre. Etter at Telemark ble eget fylke igjen, har vi også klart å bygge nye relasjoner, sier Frode, som er fornøyd med samarbeidet med Statens vegvesen.
– Vi opplever å bli hørt og forstått i dialogen med driftsavdelingen. Det gir oss noe å bygge videre på.
Noe som står hans hjerte nær, er også å bygge fellesskap blant medlemmene.
– Vi har fått i gang flere medlemsturer, og det styrker samholdet. Samtidig arrangerer vi møter og samlinger sammen med nabofylkene, som årsmøter, høstsamlinger og Dyrskun. Det gir flere møteplasser og skaper nye muligheter for hele regionen.
Kutter byråkrati – løfter beredskap
Når han blir spurt om hva NLF bør prioritere sterkere framover, kommer svaret kontant: Byråkratiet må ned, og beredskapen må opp.
– Vi må bli tøffere mot det enorme byråkratiet som følger statlige leverandører vi er avhengige av. Det gjelder alt fra lange ventetider til treg behandling av TS0-søknader og åpning av stengte veier etter ulykker. Her ser vi et klart forbedringspotensial hos Statens vegvesen.
Vintervedlikehold er en annen kjepphest. Frode mener beredskapen må bli bedre for å unngå unødvendig stengte veier og farlige situasjoner. Samtidig reagerer han på måten regelverket tolkes på.
– Et eksempel er Arbeidstilsynets nye tolkning av nattarbeid. Hvis en sjåfør starter klokka halv seks om morgenen for å komme seg foran morgenrushet, regnes hele arbeidsdagen som nattarbeid. Det gir ingen mening ute på veien, men er typisk for kontorene som bestemmer.
Han trekker også fram behovet for mer logiske regler som faktisk hjelper klimaet.
– Myndighetene burde akseptere høyere vekter. Da kunne vi kjørt mer gods på færre biler og spart miljøet for unødvendige utslipp. Det er merkelig at ei bru kan tåle mer vekt fra en elektrisk lastebil enn en som går på diesel. Her brukes reglene mot sin hensikt, og miljøet blir taperen.
Selv om han kan være tydelig kritisk, har Frode en klar visjon for veien videre.
– Vi ønsker at NLF fortsatt skal jobbe for en fremtidsrettet og sterk norsk transportbransje. Det er det som driver oss.