Klart fokus i Vestfold: Flere døgnhvileplasser og mer last per bil
Marianne Maurbråten Sørsdahl leder Vestfold-avdelingen med et klart blikk for både store kjøretøy og store spørsmål. Med en sterk tro på samarbeid, rekruttering og det grønne skiftet, står hun i spissen for en fylkesavdeling som tar ansvar – både for bransjen i dag og for veien videre.

FOKUS PÅ VEISIKKERHET OG REKRUTTERING: Marianne Maurbråten Sørsdahl i Vestfold jobber målrettet for økt totalvekt, flere modulvogntogveier og bedre døgnhvileplasser – med særlig fokus på samarbeid og det grønne skiftet. Foto: Privat
- Gjennom sommeren blir vi bedre kjent med NLFs fylkesledere. Serien publiseres i anledning NLFs 90-årsjubileum og bygger på tekster hentet fra jubileumsboken. Her deler lederne både historie, erfaringer og planer for veien videre.
I Vestfold har fylkesavdelingen et klart fokus på flere viktige saker inn i jubileumsåret.
– Vi har et spesielt fokus på tillatte totalvekter, og har et ønske om å øke totalvekten til 28 tonn på 3-akslet bil, forteller fylkesleder Marianne Maurbråten Sørsdahl. Hun legger til at de også jobber kontinuerlig med å få åpnet flere veier for modulvogntog.
Rekruttering står også høyt på agendaen
– Vi arbeider med å kunne rekruttere flere unge sjåfører og bileiere inn i bransjen, samtidig som vi støtter NLF sitt arbeid for å rekruttere voksne via omskolering, sier Sørsdahl.
På spørsmål om hva som er det viktigste fylkesavdelingen har oppnådd de siste årene, trekker Marianne frem flere konkrete resultater.
– Vestfold har i stor grad bidratt til å få åpnet flere veier for modulvogntog. I tillegg har vi fått plassert ut tre nye snøramper, på Gulli, Borgekrysset, Furulund Kro og Motell, og Fokserød. Nå har vi totalt fire slike ramper i Vestfold. Det er også kommet en oppgradert døgnhvileplass på Furulund Kro og Motell, forklarer hun.
Ønsker bedre gjensidig forståelse
Når det gjelder hva NLF bør satse enda sterkere på fremover, er Marianne tydelig:
– Vi bør få til et enda bedre og tettere samarbeid med politikere og vegvesen, for å få en bedre og gjensidig forståelse av hva vår næring trenger for sikker og miljøvennlig transport, understreker hun. Hun peker også på behovet for flere og større døgnhvileplasser, bedre tilrettelegging av omkjøringsveier for tungtransport, samt vinterdrift og utfordringer knyttet til kraftig snøfall og regn.
Bredt samarbeid og grønn innsats i Vestfold
Vestfold-avdelingen kan ellers vise til et sterkt samarbeid internt.
– Vi har et godt samarbeid oss imellom og dekker et stort område innenfor de forskjellige transportområdene, sier Sørsdahl. Styret består av representanter fra blant annet spesialtransport, distribusjon, kran- og tippbiler, landbrukstransport, tankbiler og varebilbransjen. Hun trekker også frem at Vestfold-avdelingen ledes av to kvinner: henne selv som leder og Heidi M. Dahl som nestleder.
– Vi må også nevne at Vestfold bidrar positivt og aktivt i arbeidet mot det grønne skiftet, avslutter Marianne Maurbråten Sørsdahl.