Hopp til innhold

NLFs innsats gir resultater: Statens vegvesen betaler erstatning etter E18-hendelse

Etter påtrykk fra Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har Statens vegvesen nå besluttet å betale erstatning til bileiere som fikk skader på kjøretøyet etter en hendelse på E18 ved Møllerdammen bru i februar.

Enlarged image

FÅR ERSTATNING: Flere vogntog og personbiler punkterte etter å ha kjørt over en løs bolt på E18 Møllerdammen bru. Nå erkjenner Statens vegvesen ansvar og gir erstatning. Illustrasjonsfoto: NLF

Den 10. februar punkterte flere kjøretøy – både vogntog og personbiler – etter å ha kjørt over en bolt som stakk opp fra veibanen på E18 ved Møllerdammen bru i Vestfold. Hendelsen førte til betydelige skader på dekk og felger. Nå har Statens vegvesen konkludert med at de påtar seg ansvaret og vil erstatte skadene.

Forbundet mottok en rekke henvendelser fra frustrerte lastebileiere og gikk raskt i dialog med Statens vegvesen og krevde avklaring og kompensasjon på vegne av sine medlemmer.

– Dette er en liten, men viktig seier. Vi har stått på kravene overfor Statens vegvesen, og det er gledelig at de nå har erkjent ansvaret og gir erstatning til de som er rammet, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i NLF.

Feilvurdert skade førte til forsinket vedlikehold

Statens vegvesen har i ettertid gjennomført en grundig intern gjennomgang. De har konkludert med at en skade ved brufugen ble feil kategorisert under en hovedinspeksjon i mai 2024, noe som førte til at nødvendig vedlikehold ikke ble utført før vintersesongen. Dette gjorde at boltene løsnet og stakk opp i veibanen da kulda kom.

– Skaden skulle vært utbedret tidligere. Feilklassifiseringen gjorde at vi ikke fanget den opp i systemene våre i tide. Derfor påtar vi oss ansvaret i denne saken, uttaler Marianne Øhrn, avdelingsdirektør for Drift og vedlikehold sør i Statens vegvesen.

Vil hindre lignende hendelser

Etter hendelsen har Statens vegvesen varslet at de vil forbedre rutinene for bruinspeksjon, slik at lignende feil ikke skjer igjen.

– Det er viktig at vi lærer av dette. Vi må sikre at inspeksjonsfunn følges opp på riktig måte, sier Øhrn.

Oppfordrer til å sende inn krav

Så langt har 16 erstatningskrav blitt mottatt, og én saksbehandler er satt til å håndtere saken. Vegvesenet understreker at det fortsatt er mulig å sende inn krav, men at dokumentasjonen må være grundig – inkludert bilder av skade, skadested, og bilens registreringsnummer, samt en konkret beskrivelse av hendelsen.

NLF har tidligere utarbeidet en praktisk guide for hvordan man går frem for å søke erstatning, og oppfordrer alle som ble rammet til å gjøre dette så raskt som mulig.

– Vi forventer at våre medlemmer og andre berørte får en rettferdig behandling. Vår rolle er å følge opp slike saker og sørge for at ansvar blir plassert der det hører hjemme, sier Gravråk.


Slik søker du erstatning:

Har du fått punkterte dekk eller annen skade på kjøretøyet på grunn av denne hendelsen på E18? Her er trinnene du bør følge for å søke erstatning:

1. Dokumenter skaden grundig

Det aller første du bør gjøre etter en skade er å dokumentere alt grundig. Ta bilder av både skaden på kjøretøyet og årsaken til skaden, som for eksempel bolten som stakk opp fra veien. Bildene skal være klare og godt belyste, og det er viktig at du tar bilder fra flere vinkler. Jo mer detaljert dokumentasjonen er, desto sterkere er saken din.

2. Samle relevant dokumentasjon

I tillegg til bilder bør du samle annen relevant dokumentasjon som kan styrke saken din:

  • Kart som viser hvor skaden skjedde
  • Logg for bompasseringer, som kan bevise at du har kjørt på veien på det aktuelle tidspunktet
  • Kvittering fra bergingsselskap eller verksted, dersom du har fått hjelp til å reparere skaden

3. Beskriv hendelsen tydelig

Skriv en kort, presis og tydelig beskrivelse av hva som skjedde. Inkluder detaljer som:

  • Tidspunkt for hendelsen
  • Sted (eller nærmeste sted) der du fikk skaden
  • Hvordan du oppdaget skaden på kjøretøyet

Jo mer konkret du kan være, desto lettere blir det for Statens Vegvesen å vurdere om de kan holdes ansvarlige.

4. Vurder nøye om du skal ta saken via forsikringsselskapet.

Høy egenandel og dårligere skadehistorikk er momenter som taler mot å bruke forsikringen i akkurat denne saken. 

5. Send inn kravet til Statens Vegvesen

Når du har samlet all dokumentasjonen, kan du sende inn kravet ditt direkte til Statens Vegvesen. Du kan sende det via e-post til: firmapost@vegvesen.no.