– Nytt drypp til veiene, men vedlikeholdsetterslepet fortsetter å vokse
Regjeringens forslag om å øke vedlikeholdsbudsjettet for riksveiene med 306,9 millioner kroner i revidert nasjonalbudsjett 2025 blir mottatt med forsiktig optimisme i Norges Lastebileier-Forbund. – Det er et skritt i riktig retning, men langt fra nok til å møte de reelle utfordringene på norske veier, sier NLF-direktør Knut Gravråk.

IKKE NOK: – Dette er et nødvendig løft, og det er bra at regjeringen erkjenner behovet for økt vedlikehold. Men vi må være ærlige: Dette er langt fra nok til å løse den alvorlige situasjonen vi står i, sier NLF-direktør Knut Gravråk. Foto: NLF/Jan Egil Sandstad
Totalt foreslås det å sette av 11,1 milliarder kroner til vedlikehold av riksveiene i år – en økning på 730 millioner kroner fra 2024.
– Dette er et nødvendig løft, og det er bra at regjeringen erkjenner behovet for økt vedlikehold. Men vi må være ærlige: dette er langt fra nok til å løse den alvorlige situasjonen vi står i. Det er fortsatt store mangler på riksveiene, og etterslepet fortsetter å vokse. Regjeringen må vise større vilje til å ta et reelt oppgjør med forfallet, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
Veiene er sjåførenes arbeidsplass
Gravråk trekker frem at økt vedlikehold ikke bare handler om asfalt og drenering, men om sikkerhet og arbeidsmiljø for tusenvis av yrkessjåfører.
– Gode veier er ikke luksus, det er grunnleggende infrastruktur. For våre medlemmer er riksveiene selve fabrikkgulvet. Når veiene forfaller, påvirker det både trafikksikkerhet, fremkommelighet og effektiviteten i transportsektoren, sier han.
Etterslepet som har vokst i tiår
Vedlikeholdsetterslepet – altså summen av vedlikehold som skulle vært gjennomført for å holde veinettet i forsvarlig stand – har vokst gjennom flere tiår. Ifølge Riksrevisjonens rapport Kvalitet og effektivitet i drift og vedlikehold av riks- og fylkesveier, er etterslepet på fylkesveiene anslått til rundt 100 milliarder kroner, mens riksveiene har et etterslep på opptil 60 milliarder kroner.
– Når vi snakker om vedlikeholdsetterslep, handler det om broer med svekkede bæreevner, dårlig drenering som fører til telehiv, eller vegdekker som brytes ned raskere enn de burde. Det handler om å hindre videre forfall før det krever langt dyrere reparasjoner, forklarer Gravråk.
– Må holde trykket oppe
Selv om NLF mener årets bevilgning er en liten forbedring, understreker Gravråk behovet for kontinuitet i innsatsen.
– Det er avgjørende at dette ikke blir en symbolsk engangsøkning. Vedlikeholdsetterslepet er massivt og har fått vokse for mye i lang tid. Skal vi få kontroll, trengs en langsiktig og forpliktende innsats – ikke bare drypp med midler når det passer politisk. Dette er et lite steg i riktig retning, men vi er langt unna en løsning, avslutte Gravråk.
FAKTABOKS:
Samferdsel i Revidert nasjonalbudsjett 2025:
Drift og vedlikehold av riksveier
- Bevilgningen økes med 306,9 millioner kroner.
- Midlene skal gå til utbedring av rekkverk, asfalt og elektronisk utstyr.
- Midt- og Nord-Norge prioriteres på grunn av dårligere veidekke.
- Vedlikeholdstiltakene skal også bidra til forbedret militær mobilitet.
Trafikant- og kjøretøytilsyn
- Bevilgningen reduseres med 70 millioner kroner.
- Kuttet skyldes reduserte utgifter til konsulenter, lavere lønnskostnader og rimeligere digitaliseringstiltak.
Driftsutgifter i Statens vegvesen
- Reduseres med 120 millioner kroner som følge av effektivisering og økt bruk av interne ressurser.
Ladeinfrastruktur for ferjer og båter
- Regjeringen følger opp Stortingets vedtak om å vurdere hvordan el-infrastruktur kan tilgjengeliggjøres for annen transport.
- Foreløpig er det ingen konkrete nye tiltak.
Kollektivprosjekter
- Bevilgningen reduseres med 330 millioner kroner på grunn av forsinkelser i tre prosjekter:
- Fornebubanen: –100 mill.
- Bussveien på Nord-Jæren: –120 mill.
- Metrobuss i Trondheim: –110 mill.
- Dette er kun en tidsforskyvning; midlene vil kreves senere.