Hopp til innhold

Nytt minikurs fra NLF skolen: Risikoklassifisering – bruk poengene klokt!

Gebyrer for brudd på kjøre- og hviletidsreglene er ikke nytt, men i dette kurset går vi dypere inn i hvor grensene faktisk går – og hvordan selv mindre overtredelser kan påvirke selskapets risikoprofil. 

Enlarged image

NLF SKOLEN: Jone Klingsheim, bedriftsrådgiver i NLF, forklarer hvordan transportforetak kan bruke risikopoengene strategisk.

Du får også en introduksjon til ERRU-systemet (European Register of Road Transport Undertakings) og viser deg hvordan utvelgelseskriteriene for kontroll fungerer, slik at du kan rette innsatsen mot det som gir størst gevinst. 

Her er hovedtemaene i minikurset: 

  • Hva ERRU (European Register of Road Transport Undertakings) er, og hvordan registeret samler og deler kontrolldata på tvers av europeiske land. 
  • Prinsippene bak risikoklassifisering av transportforetak, og hvordan poengsystemet basert på kontrollresultater beregnes. 
  • De fire alvorlighetskategoriene for brudd på kjøre- og hviletidsreglene (fra «minor» til «most serious infringement») og hvilket gebyr- eller poengnivå hver kategori medfører. 
  • Konkrete grensetilfeller for kjøre- og hviletid (daglig, ukentlig og periodevis) og eksempler på når små overskridelser gir poeng og gebyr. 
  • Hvordan du som ansvarlig transportleder kan bruke poengsystemet strategisk – «bruk poengene klokt» – for å unngå unødvendige gebyrer og forbedre selskapets risikorating. 
  • Anbefalte rutiner for daglig inn- og uttak av fører- og sjåførkort, korrekt registrering av pauser og hvile, samt systemer for enkel feilretting. 
  • Fordeler ved målrettet utvelgelse til kontroll («kampen mot klokka») for å sikre at kontrollene rammer de riktige kjøretøyene, med bakgrunn i statistikk og utvelgelseskriterier. 
  • Praktiske tips til hvordan din virksomhet kan forberede seg på kontroller, dokumentere jevnlig og unngå poengakkumulering som påvirker risikoprofilen. 

Enlarged image