Oslo og Akershus’ sterke stemme for transporten
Nicolai Jakhelln leder NLF Oslo og Akershus med et brennende engasjement for bedre rammevilkår, rettferdige avgifter og tryggere veier. Han er en tydelig stemme for næringen, og en ildsjel som jobber for å rekruttere fremtidens yrkessjåfører.

FOKUS PÅ BOM, DØGNHVILEPLASSER OG REKRUTTERING: Jakhelln og NLF Oslo/Akershus jobber aktivt for å begrense bompengeøkninger, sikre flere døgnhvileplasser med ladekapasitet, og rekruttere fremtidige sjåfører gjennom «Venner på veien»-prosjekter i skolen.
Gjennom sommeren blir vi bedre kjent med NLFs fylkesledere. Serien publiseres i anledning NLFs 90-årsjubileum og bygger på tekster hentet fra jubileumsboken. Her deler lederne både historie, erfaringer og planer for veien videre.
– I vår avdeling har vi i tiden fremover fokus på flere saker. Kraftig økning i bompengesatser i Oslopakke 3, tungbilfelt inn mot Oslo, døgnhvileplasser med ladekapasitet og etterslepet på drift og vedlikehold av fylkesveiene i Oslo og Akershus er blant de viktigste sakene i 2025, sier Jakhelln.
Flere viktige gjennomslag
Går han tilbake i tid, trekker han frem at han er fornøyd med flere viktige gjennomslag som er oppnådd de siste årene.
– Jeg vil spesielt trekke frem at vi har fått på plass prøveordningen med tungbilfelt i forbindelse med stengingen av Ring 1. Dessuten fikk vi stanset en betydelig økning i bomsatsene ved revideringen av Oslopakke 3 i 2023. Nå må vi nok en gang kjempe mot det vi mener er en urimelig økning i rushtidsavgiften fra 2026, forteller den rutinerte fylkeslederen.
– Døgnhvileplasser må på plass
Når han ser fremover, mener han at det er flere saker NLF bør satse enda sterkere på enn i dag.
– Statens vegvesen ligger langt etter i sin utbygging av fullverdige døgnhvileplasser, inkludert ladestasjoner og eventuelt også hydrogenfylling. Det er et beklagelig faktum at Oslo kommune ikke har en eneste døgnhvileplass innenfor sine kommunegrenser.
Han mener også at NLF bør sikre en rettferdig og forutsigbar avgiftspolitikk.
– At veiene våre forfaller raskere enn vi klarer å bygge nye, er også noe NLF sentralt bør ha et tydelig fokus på.
Videre mener han at Region 1 sine fylker ofte opplever utfordringer, begrensninger og endringer i bransjens rammevilkår tidligere enn andre deler av landet.
– Transportnæringen blir pålagt å finansiere betydelige deler av store og kostbare bompengeprosjekter, uten at veinettet oppgraderes tilsvarende.
NLF Oslo/Akershus arbeider derfor svært aktivt mot kommunale, fylkeskommunale og nasjonale myndigheter for å sikre bedriftene rimelige og forutsigbare rammevilkår.
Tar rekruttering på alvor
– Vi arbeider også svært aktivt og bevisst med trafikksikkerhet og ikke minst rekruttering av fremtidige yrkessjåfører. Vi har ildsjeler som uten økonomisk kompensasjon stiller opp med lastebil og mannskap i vårt «Venner på veien»-arbeid.
NLF-bedrifter besøker 1. og 2. klasser på barneskolene, viser frem lastebiler til barna og snakker enkelt om hvordan vi skal oppføre oss i trafikken.
– Tilsvarende stiller vi på ungdomsskolene og lar elevene prøvesitte i en lastebil. Vi forteller om yrket, hverdagen og de mange fine sidene ved dette yrket. Målet er å pirre interessen hos unge, slik at de velger en videre utdanning og et yrkesliv som lastebilsjåfør. Kanskje blir de en gang også lastebileiere og medlem av NLF, avslutter Jakhelln.