Veien videre i Hordaland – med fylkesleder Vevle
I Hordaland er fokuset i jubileumsåret rettet mot sentrale veiprosjekter og praktiske utfordringer for transportnæringen. Spesielt står Ringvei øst på E134, med arm til Bergen, høyt på agendaen. I tillegg arbeides det med ADR-reglene på ferger, særlig knyttet til modulvogntog.

VIKTIGE VEIER OG FELLES KAMP: Fylkesleder Jørund Vevle i Hordaland jobber målrettet med Ringvei øst, E134 og oppfølging av ADR-regler på ferger for modulvogntog. Han understreker viktigheten av samarbeid mellom lokale, regionale og sentrale nivåer for å løfte viktige saker som bompengesaken i Bergen, fergesamband og infrastruktur for en mer bærekraftig transportframtid.
Gjennom sommeren blir vi bedre kjent med NLFs fylkesledere. Serien publiseres i anledning NLFs 90-årsjubileum og bygger på tekster hentet fra jubileumsboken. Her deler lederne både historie, erfaringer og planer for veien videre.
– Vi jobber spesielt med Ringvei øst og E134, sier fylkesleder Jørund Vevle. Han understreker også betydningen av å følge opp ADR-regler på ferger for modulvogntog, noe som har stor praktisk betydning for mange transportører.
Må løfte i flokk
Når vi spør hva som er de viktigste lokale seirene de siste årene, peker Jørund på en tydelig trend:
– Vi ser en klar tendens til at samfunnet og transportsektoren konsoliderer seg, med større selskaper og mer sentralisering. Det betyr at lokale saker i økende grad løftes til regionale og nasjonale nivåer. Derfor er kontakten mellom regionene og sentraladministrasjonen avgjørende for å løfte i flokk og holde liv i de lokale foreningene.
Han nevner flere viktige saker i Hordaland de siste årene: fergesaken, E16, K5, E134 og Røldalstunnelen. Men høydepunktet det siste tiåret er uten tvil bompengesaken i Bergen:
– Det var et ekte folkeopprør mot bompenger. BLF og NLF i Hordaland sto sammen som én enhet, med mange av de samme personene. Vi må gi stor honnør til Willy Padøy og Svein Hoff for deres innsats. Dette viser hvor viktig lokalt eierskap og medlemsstyring er.
Fremtiden
Hva bør NLF satse mer på framover?
– Modernisering av regelverket må fortsette. Vi må fokusere på YSK, kjøre- og hviletid, samt vekter og dimensjoner, sier Jørund.
Han trekker også fram nettverksbygging og støtte til medlemsbedrifter i generasjonsskifte eller konsolidering som viktige satsingsområder.
– Det er også viktig å satse sterkt på kurs og opplæring i drift og styrearbeid. Og vi må utvikle fylkes- og lokallagene med større økonomiske overføringer.
Jørund legger også vekt på et godt samarbeid internt i fylkesavdelingen:
– De siste 10-12 årene har vi hatt gode styrer med god spredning i alder, geografi og transporttype. Diskusjonene er gode og takhøyden høy. Det har gitt resultater i sentrale saker som 5 mm dekk, M+S på dekk, bompengesaken og fergesaken.
Han understreker viktigheten av å øke vekter og dimensjoner for å få en mer energieffektiv og bærekraftig transport i framtiden, sammen med utvikling av alternative drivlinjer.
Men ikke alt har gått som håpet:
– Vi har ikke lyktes med å stoppe flyttingen av Bergen Havn bort fra speditører og kunder, eller terminalene som nå flyttes til Os og Bergen sør, bort fra jernbanen og havnen. Det gjør det mer utfordrende å gjøre transporten grønn. Ringvei øst forblir en flaskehals. Vi har heller ikke fått gjennomslag for viktigheten av fergesamband til Stavanger og konsekvensene av at vi ikke blir koblet til Sunnhordland, Haugalandet og Rogaland. For oss er det avgjørende at Ringvei Øst, K5 og Hordfast blir gjennomført.