Hopp til innhold

Veiviseren for tryggere veier og grønn omstilling i Sogn og Fjordane

Asgeir Gil har vært en sentral skikkelse i transportnæringen i Sogn og Fjordane i flere tiår. Som tidligere langtransportør med erfaring fra hele Europa, har han sett både utfordringer og muligheter i bransjen. I dag leder han NLFs fylkesavdeling i Sogn og Fjordane, og brenner for tryggere og bedre veier, samt rekruttering og grønn omstilling. – Vi kunne ikke bedt om en bedre ramme for vår markering av veisaken over Strynefjellet, sier han om den store konvoien som samlet flere hundre kjøretøy i 2021.

Enlarged image

KONVOI FOR BEDRE VEI: Asgeir Gil fra NLF Sogn og Fjordane står på for tryggere veier, bedre tunneler og forutsigbare rammevilkår – og lot skuffelsen over Strynefjellet bli til handling med konvoi og politisk press. Foto: Elisabeth Nodland

Gjennom sommeren blir vi bedre kjent med NLFs fylkesledere. Serien publiseres i anledning NLFs 90-årsjubileum og bygger på tekster hentet fra jubileumsboken. Her deler lederne både historie, erfaringer og planer for veien videre.

Veien over Strynefjellet er en av landets mest belastede strekninger, og det var stor skuffelse da den ikke kom med i Nasjonal Transportplan 2022–2033.

– Dette sporet oss til å arrangere en konvoi for å vise misnøyen vår, forklarer Gil. Han påpeker at veien har trange tunneler og kan være vanskelig å krysse vinterstid, noe som gjør modernisering høyst nødvendig.

Solid bakgrunn

Med bakgrunn som sjåfør på kontinentet siden 1973, har Asgeir mange historier å fortelle. Han startet eget selskap i 1986, og har kjørt lange turer med fiskeprodukter fra Måløy til blant annet Madrid.

– Kjøre- og hviletider var ukjent for meg den gang, sier han med et smil, – og den eneste måten å kombinere jobb og familieliv på, var å ta med familien på tur. Eldstedatteren fikk oppleve Europa fra førerhuset.

I 1992 startet han Måløy Container Transport, som vokste til 12 lastebiler og 20 ansatte.

– Vi satset på sidelastere og containertransport, noe som effektiviserte arbeidet ut i Europa og videre til Asia, forteller Gil. Han legger vekt på at han har holdt avtaler basert på tillit, og at det har vært nøkkelen til suksess.

Resultater og fremtidige satsinger for fylkesavdelingen

Hva er så det viktigste fylkesavdelingen har oppnådd de siste årene?

 – Etter mange års arbeid mot politikere har vi fått ny E39 forbi Førde inn i NTP, og tunneler på Riksvei 15 over Strynefjellet, sier Gil. I tillegg har de fått nødvendig utbedring av flere tunneler, og forståelse for at veiene mellom fjordene må forbedres før store og dyre fjordkryssinger bygges.

Han mener NLF må satse sterkere på bedre rammevilkår.

– Myndighetene må godta at HVO100 er et utslippsfritt alternativ som skal være tilgjengelig overalt. Veinettet trenger mer vedlikehold og penger, spesielt til fylkesveiene som lider under for små budsjetter, påpeker han.

Som fylkesleder er Gil stolt over dugnadsånden i avdelingen, selv om økonomien er trang.

– Vi har ikke råd til møtegodtgjørelse, og må dekke mye selv. Likevel oppnår vi gode resultater, sier han, og nevner at samarbeidet med Møre og Romsdal og Hordaland er sterkt. Til tross for at Sogn og Fjordane nå er del av Vestland fylke, fikk de gjennomslag for å fortsette som egen NLF-avdeling.

Med blikket fremover understreker Gil viktigheten av å jobbe for skred- og rasfare, tunnelloppgradering, grønt skifte, rekruttering og forutsigbarhet i fergetakster og frekvens.

– Det er viktig at vi er aktive mot politikerne før stortingsvalget i 2025, avslutter han.