Hopp til innhold

Økte vare- og lastebilkostnader

Totalkostnadsindeksen for lastebiltransport uten bom- og fergekostnader steg med 1,7 prosent fra 3. kvartal til 4. kvartal 2023. Fra 4. kvartal 2022 til 4. kvartal 2023 har de totale kostnadene uten bom- og fergekostnader steget med 3,7 prosent.

Enlarged image

Økning: Prisutviklingen på diesel førte til at drivstoffindeksen for lastebil steg med 3,6 prosent og for varebil 4,0 prosent fra 3. kvartal til 4. kvartal 2023. Kilde: NLF/SSB

Totalkostnadsindeksen for varebiltransport uten bom- og fergekostnader steg med 1,4 prosent fra 3. kvartal til 4. kvartal 2023. Fra 4. kvartal 2022 til 4. kvartal 2023 steg de totale kostnadene for varebiltransport uten bom og ferge med 4,1 prosent.

Økte dieselpriser

Prisutviklingen på diesel førte til at drivstoffindeksen for lastebil steg med 3,6 prosent og for varebil 4,0 prosent fra 3. kvartal til 4. kvartal 2023. De siste 4 kvartaler gikk drivstoffindeksen ned med 4,9 prosent for lastebil og ned 3,4 prosent for varebil.

Høyere Kapitalkostnader

Delindeksen for kapitalkostnader steg i gjennomsnitt 1,8 prosent for lastebil fra 3. kvartal til 4. kvartal 2023. Anleggstransport hadde størst økning med 2,8 prosent og Nærtransport minst med 1,0 prosent. De siste 4 kvartaler steg kapitalkostnadene for lastebil med 11,5 prosent.

Nedgang i Bom- og fergekostnader

Delindeksen for Bom og fergekostnader for lastebil gikk ned i gjennomsnitt 1,7 prosent fra 3. kvartal til 4. kvartal 2023. De 4 siste kvartaler steg prisene med 2,1 prosent for lastebil.

Liten økning i Øvrige kostnader

Delindeksen for øvrige kostnader steg i gjennomsnitt 1,1 prosent fra 3. kvartal til 4. kvartal 2023 for lastebil. Renovasjonsbil har den største økningen på 1,3 prosent og Anlegg- og Langtransport har minst økning på 0,9 prosent. De siste 4 kvartaler steg øvrige kostnader med 6,6 prosent for lastebil.

Svak økning i arbeidskraftkostnader

Delindeksen for Arbeidskraft steg med 0,6 prosent fra 3. kvartal til 4. kvartal 2023. De 4 siste kvartaler øker indeksen med 5,0 prosent

For NLF-medlemmer ligger hele kostnadsindeksen for 4. kvartal HER


Totalkostnadsindekser for lastebiltransport (4. kvartal 2021=100)


Indeks uten bom- og fergekostnader

Indeks uten bom, ferge og drivstoffkostnader

Indeks uten drivstoff

Totalindeks

2021

4. kvartal

100,0

100,0

100,0

100,0

2022

1. kvartal

105,0

101,5

101,5

104,9

2. kvartal

111,9

104,1

104,0

111,5

3. kvartal

114,5

107,3

107,1

114,0

4. kvartal

115,2

108,8

108,5

114,8

2023

1. kvartal

114,7

111,9

111,7

114,4

2. kvartal

113,0

112,7

112,4

112,8

3. kvartal

117,5

115,4

114,9

117,1

4. kvartal

119,5

166,6

116,0

118,9

Prosentvis endring

3. kv. 2023-4.kv 2023

1,7

1,0

1,0

1,5

4. kv. 2023-4.kv 2023

3,7

7,2

6,9

3,6