Hopp til innhold

Finn din transportør

INFORMASJON FRA NLF AGDER OG ROGALAND UKE 22

 

God dag.

Vi har satt sammen lokal og nasjonal informasjon fra næringen vår i uka som gikk. Informasjonen går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder samt samarbeidspartnere, politikere og andre interesserte.

 

KOLONNE TIDER VÅGSLIDTUNNELEN E134 I SOMMER

Det blir kontinuerlige kolonner i Vågslidtunnelen mellom kl. 10.00 og 23.00. I tillegg har vi fått til en åpning med en kolonne kl. 02.00. Den siste kolonnen vil ikke bli skiltet. På alle skilt og informasjonskanaler vil det stå 10.00 – 23.00. Det er viktig at dere informerer ansatte om kolonnen kl. 02.00.

Dette er vanskelig med tider som tilfredsstiller alle når det er så forskjellig behov i godstransporten. Opprinnelig var det tenkt stengt mellom 22.00 – 09.00.

Trolig blir det oppstart kolonne fra 15. juni.

Torsdag neste uke skal TNR prøvekjøre omkjøringen rundt Haukelitunnelen med et modulvogntog. Da er omkjøringsveien ferdig reparert og asfaltert. Vegvesenet har lovet oss at om testen går bra vil det være åpent for MVT også gjennom arbeidsperioden.

Vi kommer tilbake med mer informasjon når testen er utført.

Bakka – Solheim er den dårligste strekningen på E134 – inn i ny NTP

Det har lenge vært bred enighet på Haugalandet om at Bakka - Solheim må prioriteres. Det samme har NLF, NHO og næringsforeninger kjempet for. Frp har i forhandlinger fått inn 500 millioner og lover oppstart i første periode av NTP som i praksis vil si i perioden 2022 – 2026. Da snakker vi om den fire mil lange strekningen på E 134 fra Skjold og videre østover gjennom Knapphus, Ølen, Etne og de siste strekket fram til de relativt nye tunnelene i Stordalen. Reguleringsplanen for hele strekket er vedtatt. Den nye traseen skal stort sett gå utenom dagens vei mellom Skjold og Etne. Fire milliarder er anslag det opereres med på reguleringsplannivå.

 

Bakka - Solheim Bakka - Solheim

OPPKJØRINGEN TIL VALGET ER I GANG

I år kan det bli et spennende «vei valg». SV og MDG forsøker å få med seg AP og SP på å skrinlegge flere veistrekninger på E18 og E39.

Nå skal det riktignok sies at disse veistrekningene er et forferdelig eksempel på kortsiktig veibygging. Disse skulle vært bygd ut som 4-felt når de i sin tid ble bygd eller utsatt i påvente av en helhet. Eksempel på strekninger SV ikke ønsker å bygge ut er:

Fardalsbakken: trefelts vei med midtdeler som stod ferdig i 2011. Den kostet den gang 311 millioner. Blir lokalvei når motorveien gjennom Lindesnes bygges ut.

Kvinesheia: To og trefelts vei mellom Kvinesheia og Flekkefjord som stod ferdig i 2006 og kostet 1,2 milliarder. Denne blir trolig lokalvei når ny motorvei er ferdig.

Brokelandsheia: Stortinget har vedtatt at det helt øst i Agder skal bygges firefelts motorvei mellom Tvedestrand og Dørdal i Bamble til 11 milliarder. En del av denne strekningen er Brokelandseia som ble bygd ut for 410 millioner i 2004.

Det er viktig at Nye veier AS nå får bygge fire felt en gang for alle.

 

KREATIV LØSNING PÅ EN MULIG STOPP I UTBYGGINGEN PÅ E39 I LINDESNES

En koloni med den sårbare fuglearten sandsvaler fant massehauger i Nye Veiers E39-anleggsområde i Mandal i Lindesnes interessant som hekkeplass. Dette kunne medført tre måneders stans i utbyggingen i området. Da ble det laget en kreativ løsning du kan lese om her.

 

NYE VEIER AS FÅR NYE STREKNINGER, MEN FÅR DE MER PENGER?

Det er bekymringsfullt for vår region at det nå kommer 11 nye strekninger og et par jernbanestrekninger inn i Nye veier AS sin portefølje uten at det følger penger med.

Vi har mange strekninger i dagens portefølje som f.eks. E39 fra Bue til Lyngdal og flere strekninger langs E18 mellom Bamble og Tvedestrand. Strekningene skal nå konkurrere med de nye traseer som kommer inn i porteføljen. Det er viktig at de følger penger med de nye strekningene og ikke bare forlenge tiden som Nye veier AS har på å ferdigstille prosjektene. Da kan vi fort rykke bakover i køen. Spesielt bekymringsfullt er det for Lyngdal – Bue og Tvedestrand – Akland (avkjørsel Risør).

 

NÅ KOMMER GANG OG SYKKELSTIEN VI LENGE HAR BEDT OM LANGS FV 42

Vi har i flere møter med Agder fylkeskommune tatt opp FV 42 i Froland i forhold til å få en gang og sykkelsti fra «sentrum» og mot Blakstadheia. Nå kommer den på plass og det er et glimrende trafikksikkerhetstiltak. Her går det nemlig mye tungtransport blandet med syklende og gående.

https://www.veier24.no/artikler/spleiselag-skal-gi-ny-gang-og-sykkelvei-i-froland/510658?utm_source=newsletter-v24main&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2021-06-02

 

KJØR FORSIKTIG UT AV FERJA I ARSVÅGEN OG MORTAVIKA

Det er mye nestenulykker ved avkjøring fra ferja i Mortavika og Arsvågen. Det er rene «rallyet» ut av ferje. Og når sommeren kommer med flere som ikke er vant med ferjene blir det enda verre. I tillegg må man krysse flere felt for å kjøre inn til siden å stoppe. Mange lastebiler kunne nok tenkt seg å bare stoppe til personbilene har kjørt, men pga at man da må krysse flere felt med biler i blindsonen velger man å kjøre. Uansett er det viktig å tenke på bedriftens omdømme med logo på bilen.

 

«KROSSMOEN NEWS»

På mandag gjør de igjen en hederlig innsats på Krossmoen for å få like konkurransevilkår. På kontroll mandag denne uka står det i rapporten:

«Vogntoget på stoppet ikke for kontrollen, føreren ble anmeldt på stedet og fikk et forelegg på 8000 kr som må betales før han kan forlate kontrollplassen.

Utenlandsk transport foretak blir anmeldt for brudd på yrkestransportforskriften. (kabotasje)»

 

DET SELGES NESTEN IKKE PERSONBILER SOM KUN BRUKER BENSIN OG DIESEL I MAI

I mai var det ikke mange rene fossile biler som fikk skilter. I følge OFV ser det slik ut:

Elbiler 60,4%, hybrider 30,7%, bensin 4,8% og diesel 4,1%.

 

REGISTERINGSTALL LASTEBILER OVER 16 TONN

Det var registrert 362 biler i mai i år mot 365 i samme måned i fjor. Totalt er det nå levert ut 1869 biler i år mot 1918 i fjor. Det fordeler seg slik:

Scania 887biler, Volvo 566, Mercedes 200, MAN 153, Renault 28, DAF 18 og Iveco 15 biler. Kilde OFV

 

FREMDELES MULIG Å SØKE ERSTATNING – KJØPTE DU LASTEBIL MELLOM 1997 OG 2011?

Det haster med å bli med i massesøksmålet for norske og europeiske lastebilkjøpere mellom 1997-2011. Fristen er forlenget fram til ut juli 2021. Har du ikke søkt enda er dette fremdeles en mulighet. Det er «no cure – no pay» som betyr at advokaten kun tar betalt dersom saken fører frem. For klienten innebærer dette en økonomisk garanti for at advokathjelpen vil lønne seg.

Spørsmål om søksmålet ta kontakt med Hausfeld på e-post  nordictrucks@hausfeld.com eller gå inn på nettstedet  www.truckcartel.fr/nb.

Heli Pihelgas (norsk)                                                 Kristen Petolai (engelsk)

heli@truckscartel.no                                                   kristen@truckscartel.no

tlf: 93981271                                                            tlf: 93981267

Du kan også kontakte Jens Olaf hos NLF: jor@lastebil.no / 481 42 990

https://www.mtlogistikk.no/kartell-lastebil/dom-apner-opp-for-a-kreve-erstatning-for-lastebilkjop/580178

 

KOMPENSASJONSORDNINGEN – NY SØKNADSRUNDE STARTER 9. JUNI

Regjeringens kompensasjonsordning i forbindelse med korona er forsterket og forbedret. Neste søknadsrunde åpner 9. juni.

Les mer i nyhet fra Nærings- og fiskeridepartementet:

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/kompensasjonsordningen-ny-soknadsrunde-apner-9.-juni/id2850252/

 

KURS I BRUK AV VEGLISTER / VEGKART TIRSDAG 8. JUNI

Statens vegvesen har noen fantastiske veikart som er enkle å bruke …..om du kan det…… De gamle veglistene er fine å bruke innenfor et fylke eller en kommune, men skal du krysse mange fylkesgrenser er det ikke enkelt lenger.

Med veikartet til Vegvesenet kan du følge hele reiseruten din og se hva som er av høyder, lengdebegrensning, vekter osv. Vi vil kjøre et nytt kurs i bruk av SVV sine digitale kart tirsdag 8. juni kl. 18.00 på Teams. Lenke til møtet ligger i vedlagte link.

Har du problemer med Teams ringer du meg på forhånd og vi tester det ut.

Veikartet til SVV er nyttig i din hverdag og til transportplanlegging. Om andre i din bedrift vil med er det bare å videresende invitasjonen:

https://lastebil.no/Medlemsregister/Regioner/Region-4-Agder-og-Rogaland/Nytt-fra-regionen/KURS-I-BRUK-AV-DIGITALE-VEGLISTER-VEGKART

 

Digitalt veikart Digitalt veikart

KJEMPETILBUD PÅ KJETTING HOS DEKKMANN

Solkremen er dyrt om dagen, men for den som vil tenke vinter og kjetting blir det neppe billigere enn dette tilbudet fra Dekkmann.

Du får 50% på Flom kjetting (blåmann) fram til 1. juli. Så løp og kjøp:

https://media.lastebil.no/090/0000905583.pdf

 

Lag en god dag og en helg etter hvert!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Fra NLF sentralt:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrevmappen/Nyhetsbrev2021/Nyhetsbrev-uke-22-2021

Fra media:

https://www.trailer.se/volvos-eldrivna-lastbilar-far-varningsljud/

https://www.veier24.no/artikler/e134-mange-vil-ha-jobben-men-det-blir-nok-hovden-hytteservice-som-far-den/510582

https://frifagbevegelse.no/nyheter/52-underbetalte-sjaforer-krever-millioner-i-erstatning-fra-tidligere-arbeidsgiver-na-er-selskapet-tilbake-i-norge-under-nytt-navn-6.158.793768.b7cb7af059

https://www.at.no/transport/lover-mer-effektiv-handheving-av-brudd-pa-kabotasjereglene/579181?utm_medium=email&_hsmi=130115337&_hsenc=p2ANqtz-8GICdqWPVz3ej9C7lI7Xwjje3Ei5t30HkK0ZtUo5j_K3podKqduto-5WrJMMgsjsd3A7NqfTOBrpnr9GlPfH4IPQnm7Q&utm_content=130115337&utm_source=hs_email

https://www.trailer.se/lastbilschaufforer-omtyckta-av-ovriga-trafikanter/

https://www.mtlogistikk.no/kartell-lastebil/dom-apner-opp-for-a-kreve-erstatning-for-lastebilkjop/580178

https://www.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=55215

https://samferdsel.toi.no/meninger/godskapasitet-klimakutt-ntp-gir-ikke-svar-article34913-677.html

https://frifagbevegelse.no/magasinet-for-fagorganiserte/nesten-hver-tredje-lastebilsjafor-har-sovnet-bak-rattet-det-siste-aret-6.158.794704.6460517ad4?fbclid=IwAR0G_kmBgsF85q8BdJnZppaJWhMlUYeYCRDoZ_1786ri5-7Q-ae33_5gocQ

 

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2021/Vegvesenet-forlenger-hviletid-unntak