Hopp til innhold
NORGES LASTEBILEIER-FORBUNDs
VELGERGUIDE

NORGES LASTEBILEIER-FORBUNDs VELGERGUIDE

Norsk transportnæring er en bærebjelke i samfunnet. Lastebiler sørger for at varer kommer frem, at industrien får råvarer og at butikkhyllene ikke står tomme. Likevel er det lett å ta denne innsatsen for gitt. Derfor har vi spurt partiene om hva de mener om en rekke viktig spørsmål for vår næring. Svarene gir et bedre grunnlag for å vurdere hvilke partier som støtter transportnæringas behov.        Din stemme er viktig, bruk den!

Mål om like konkurransevilkår

1

kontrolletatene må samordner sine kontroller mot næringstransportene bedre, og gis ressurser til å styrke kontrollene

Se svarene
2

Sanksjonering av brudd på bestemmelsene som avdekkes ved kontroller langs vei må gjøres mer effektiv, for eksempel ved at det i lov- og forskriftstekst gjøres helt eksplisitt hvilke brudd som kan være gjenstand for å ilegge gebyr på stedet i stedet for anmeldelser

Se svarene
3

Det må opprettes et transportregister over alle internasjonale-, kabotasje- og kombinerte transporter for å få kontroll på utenlandske transportørers virksomhet i Norge

Se svarene
4

Traktorer som benyttes i ordinær veitransport mot vederlag skal underlegges samme regler for løyve og fartsskriver som annen veitransport mot vederlag

Se svarene
5

Obligatorisk bombrikke i tunge kjøretøy må kobles opp mot bankgaranti eller gyldig kredittkort for å sikre at alle betaler

Se svarene

Mål om bærekraftig transport

1

Det i offentlige anskaffelser må stilles krav om Fair Transport-sertifisering eller tilsvarende

Se svarene
2

Det er behov for bedre støtteordninger til kjøretøy og energiinfrastruktur for at større deler av transportnæringen, også små og mellomstore bedrifter, skal kunne ta i bruk klimavennlige kjøretøy

Se svarene
3

Vekting av klima- og miljøhensyn (30 %) ved offentlige innkjøp bør erstattes av krav om nullutslippsløsninger, dersom teknologien er moden og tilgjengelig, og det er tilstrekkelig med tilbydere som kan levere dette

Se svarene
4

Når offentlig innkjøp krever nullutslippstransport skal kostnaden selvsagt dekkes fullt ut av oppdragsgiver

Se svarene
5

Avansert biodiesel (HVO100) skal premieres likt med biogass i offentlige innkjøp

Se svarene
6

Bedrifter som satser på nullutslippskjøretøy, må sikres forutsigbar tilgang på energi til en forutsigbar og konkurransedyktig pris. Effektleddet må få en innretning som gjør det lønnsomt å gå over til elektriske lastebiler

Se svarene

Mål om trafikksikre og effektive veier

1

Etterslepet på vedlikehold av fylkesveiene må prioriteres med egne midler i neste NTP

Se svarene
2

Det er viktigere å få en rask utbygging av døgnhvileplasser som dekker behovet, enn å etablere ladestasjoner på nye og eksisterende døgnhvileplasser

Se svarene
3

Eierskapet til de fylkesveiene som er viktige for næringstransporten eller fungerer som omkjøringsveier, må overføres til staten. Alternativt må det øremerkes midler til fylkene

Se svarene
4

Det må gjennomføres en omorganisering av vinterdriften for å få bedre ressursutnyttelsen og kvaliteten på tjenestene

Se svarene
5

Næringstransporten må få prioritet på ferjene

Se svarene