Mål om like konkurransevilkår
kontrolletatene må samordner sine kontroller mot næringstransportene bedre, og gis ressurser til å styrke kontrollene
Enig
Enig
Enig
Enig
Enig
Enig
Enig
Enig
Enig
Sanksjonering av brudd på bestemmelsene som avdekkes ved kontroller langs vei må gjøres mer effektiv, for eksempel ved at det i lov- og forskriftstekst gjøres helt eksplisitt hvilke brudd som kan være gjenstand for å ilegge gebyr på stedet i stedet for anmeldelser
Enig
Enig
Enig
Enig
Enig
Enig
Enig
Enig
Enig
Det må opprettes et transportregister over alle internasjonale-, kabotasje- og kombinerte transporter for å få kontroll på utenlandske transportørers virksomhet i Norge
Uenig, gir mer administrasjon og økte kostnader som bidrar til prisvekt
Traktorer som benyttes i ordinær veitransport mot vederlag skal underlegges samme regler for løyve og fartsskriver som annen veitransport mot vederlag
Bør ikke gjelde for eksempel snøryddig i byene
Må utredes
Ikke tatt stilling
Ikke tatt stilling
Endringer gir økte administrative oppgaver og kostander som bidrar til prisvekst
Obligatorisk bombrikke i tunge kjøretøy må kobles opp mot bankgaranti eller gyldig kredittkort for å sikre at alle betaler
Delvis enig, hvis teknisk mulig og i tråd med EØS-avtalen
Ikke tatt stilling
Mål om bærekraftig transport
Det i offentlige anskaffelser må stilles krav om Fair Transport-sertifisering eller tilsvarende
Ikke tatt stilling
Gir mer administrasjon og kostnader for forvaltningen som bidrar til prisveksten
Det er behov for bedre støtteordninger til kjøretøy og energiinfrastruktur for at større deler av transportnæringen, også små og mellomstore bedrifter, skal kunne ta i bruk klimavennlige kjøretøy
Ønsker mangfold av drivlinjer, også på grunn av beredskap og innovasjon og konkurranse om beste produkt
Vekting av klima- og miljøhensyn (30 %) ved offentlige innkjøp bør erstattes av krav om nullutslippsløsninger, dersom teknologien er moden og tilgjengelig, og det er tilstrekkelig med tilbydere som kan levere dette
Vil se på utslippskutt i verdikjedene samlet
Vil ha både krav og høyere vekting
Støtter 30% kravet
Vil oppheve særskilte klimakrav ved offentlige innkjøp
Når offentlig innkjøp krever nullutslippstransport skal kostnaden selvsagt dekkes fullt ut av oppdragsgiver
Delvis enig, også en konkurransefordel å tilby nullutslipptransport
Delvis uenig, alle må bidra
Avansert biodiesel (HVO100) skal premieres likt med biogass i offentlige innkjøp
Delvis enig, lettere kontroll på biogass
Ingen kommentar
Vil premiere biogass høyere
Biogass premieres mer
Delvis uenig, men mener alle drivstoff med reel klimanytte og dokumentert bærekraft bør kunne tas i bruk
Bedrifter som satser på nullutslippskjøretøy, må sikres forutsigbar tilgang på energi til en forutsigbar og konkurransedyktig pris. Effektleddet må få en innretning som gjør det lønnsomt å gå over til elektriske lastebiler
Ønsker et mangfold av drivlinjer og fritt valg av kjøretøy for både næringsaktører og privatpersoner. Vil ha rimeligere tilgang til energi for alle
Delvis uenig, men mener alle drivstoff med reel klimanytte og dokumentert bærekraft bør kunne tas i bruk
Mål om trafikksikre og effektive veier
Etterslepet på vedlikehold av fylkesveiene må prioriteres med egne midler i neste NTP
Ønsker øremerkede økninger snarest
vil ha eget nasjonalt program
Det er viktigere å få en rask utbygging av døgnhvileplasser som dekker behovet, enn å etablere ladestasjoner på nye og eksisterende døgnhvileplasser
Begge deler
Vil legge til rette for begge deler
Avhenger av strekning og behov og bør få til begge deler
Delvis uenig, bør sees i sammenheng
Eierskapet til de fylkesveiene som er viktige for næringstransporten eller fungerer som omkjøringsveier, må overføres til staten. Alternativt må det øremerkes midler til fylkene
Delvis enig, viktigst med mer penger
Vil ha særskilt satsing på 10 mrd kr til fylkesveiene, utover NTP
Vil prioritere mer midler til fylkene
Viktigst med økte bevilgninger
Eget nasjonalt program for vedlikeholdsetterslep på fylkesveiene
Fylkesveier med høyt trafikkgrunnlag eller viktige som næringsveier skal omklassifiseres til riksveier
Fylkene har budsjett- og fagansvar for egne veier, men staten kan bidra med midler i NTP
Det må gjennomføres en omorganisering av vinterdriften for å få bedre ressursutnyttelsen og kvaliteten på tjenestene
Uenig i omorganisering, men ønsker best mulig ressursbruk
Næringstransporten må få prioritet på ferjene
Enig, også lokalbefolkningen
Både fastboende og næringstrafikk
Kan vurderes på enkelte steder
Enig, også for lokalbefolkningen
Må ha god nok kapasitet
Ulike køavviklingsordninger er urettferdig, konfliktskapende og autoritært. Billigere ferger er en suksess. Bedre løsning er økt fergekapasitet