Nytt fra regionen

Arild Olsbakk fortsetter som styreleder i NLF Innlandet
Arild Olsbakk fra Østerdalen ble enstemmig gjenvalgt som styreleder i NLF Innlandet. Odd Haakenstad fikk også fornyet som nestleder. Valgene på regionårsmøtet i helga gikk svært greit. Valgkomiteens forslag gikk gjennom uten at det kom andre forslag.

11/2021 NLF Innlandet
Den store nyheten denne uken er NTP som offentliggjøres mens vi skriver dette. Artikkelen om NTP lenger ned i nyhetsbrevet blir oppdatert. Og så har vi med en sak om videreutvikling av Fair Transport, om det nye brukerforumet samt godkjenningsutvalget som skal sikre en upartisk behandling når det er tvil om en søknad.

Her er Innlandets vegprosjekter i forslaget til NTP 2022-2033
Regjeringen la 19. mars klokka 12 fram forslaget til Nasjonal Transportplan fra 2022-2033. Under finner du vegprosjektene fra Innlandet samt kommentarer fra NLF.

NLF ble hørt på nettseminar om skoleveger
Hjertesoner er et opplegg som skal sikre skolebarn minst mulig bilkjøring nær skolen. I hjertesonen skal ungene kunne gå uten å frykte at de blir påkjørt.

Kortere kolonnekjøring med ny bom på RV15 over Strynefjellet
Sist uke ble en ny, helautomatisk bom satt i drift på RV15 på Grotli på østsida av Strynefjellet. Ved hjelp av den kan kolonnestrekningen over fjellet kortes ned med 15 kilometer.

Disse ble begge stoppet for tredje gang i kontroll
Denne uken fikk vi nok to grove eksempler på hva som gjentatte ganger blir stoppet og anmeldt av utekontrollen. Hva skal egentlig til for å få kjøreforbud?

Randsfjordferja står i to måneder
Innlandet fylkeskommune melder at ferja stanser 6. april på grunn av ombygging av landanlegget.

God melding: Byggestart for Tunna bru alt i år?
Når påskeferien er slutt, starter neste runde for RV3 Lonåsen og Tunna bru. NLF Innlandet har i flere år kjempet for en bedre veg her.

Fylkeskommunen trenger seks måneder ekstra for å si ja til modulvogntog!
1. april kommer de nye veglistene. NHO og NLF i Innlandet hadde store forventninger til at en rekke fylkesveger skulle åpnes for modulvogntog og 24 meter lange ordinære vogntog.

Trond Johnsen er årets Lastebileier i Innlandet
Han startet med én lastebil for rundt 30 år siden, nå har Trond Johnsen 14 kjøretøy, omsetter for rundt 30 millioner kroner i året og har rundt 10 prosent på bunnlinja.

Nyhetsbrev 12/2021 fra Norges Lastebileier-Forbund Innlandet
Her er lesestoff til påsken fra NLF innlandet! Som vanlig mest lokalt stoff men også noen nasjonale nyheter. NLF holder nett-kurs i bruk av de nye veglistene og kartene, og vi markerer nok en seier for NLF - nye muligheter med påhengstruck.

Nyhetsbrev 13/2921 fra NLF Innlandet
Nyttig TEAMS-møte om vegkart.no
22 medlemmer deltok på nettmøtet om vegkart.no. Det ble nyttige 45 minutter med NLFs fagsjef i teknikk, Dag Nordvik. Han viste hvordan vi kan finne fram på vegkart.no. Hvilke biler kan kjøre hvor? Er vegen tillatt for modulvogntog? Er det en bru med begrensninger? Hva er egentlig høyden i undergangen under jernbanen i Jevnaker? Er det toalett på denne rasteplassen? Vegkart.no har utrolig mange detaljer. NLF har også bedt vegdirektoratet legge inn en ruteplanlegger på denne nettsiden, slik at det kan bli enda lettere å planlegge kjøringen.
Cirkle K bygger nytt truckanlegg ved riksveg 3
Circle K kjøper en tomt på 1,8 mål i Grundsetmoen næringspark. Like ved den nye riksveg 3 i Elverum, skal NLFs samarbeidspartner bygge et truckanlegg. Det skal erstatte det tidligere truckdieselanlegget på Grindalsmoen.
Storaksjon for utbygging av E136
Hele 300 biler deltok i kolonnen fra Åndalsnes til Bjorli i helga. Målet er klart: Politikerne må satse mer på E136. Dagens veg er rett og slett for dårlig!
Nyhetsbrev 14/2021 fra NLF Innlandet
Hele 300 biler deltok i kolonnen fra Åndalsnes til Bjorli i helga. Målet er klart: Politikerne må satse mer på E136. Dagens veg er rett og slett for dårlig! Mellom klokka 10 og 12 fredag 16. april er det et nettseminar om E136.
Nyhetsbrev 15/2021 fra NLF Innlandet
Tåler fylkesvegene 74 tonn vogntog i vårløsningen? Tirsdag testet Statens vegvesen og fylkeskommunen bæreevnen. Etter halvannen times kjøring måtte testen avbrytes. Asfalten gikk i oppløsning.
Ruteplan kolonner 1. mai - Hamarregionen
«Alt blir bra», var fjorårets slagord. Nå blir det endret til «På riktig veg». Hamarregionen Lastebileierforening kjører tre kolonner 1. mai med start klokka 12. Her finner du kjøreruta.
Nyhetsbrev 16 fra Norges Lastebileier-Forbund Innlandet
Vi minner om at Hamarregionen Lastebileierforening følger opp fjorårets Alt blir bra-aksjoner med tre kolonner i morgen. Start klokka 12. HUSK AVSTAND OG SMITTEVERN NÅR DU ER UTE AV BILEN! Kjøreruter finner du her: https://www.facebook.com/NLF-Innlandet-1133157610075816
Endelig klart: Hatterud bygger døgnhvileplassen på Rudshøgda
Nye Veier og Per Hatterud har undertegnet kontrakten. NLF-medlem Per skal bygge og drifte den nye døgnhvileplassen ved E6 i Ringsaker. Dette er et tilbud NLF Innlandet krevde i planprosessen. Den ble plassert i Brumunddal. Etter at kommunen ønsket å flytte vogntogene vekk fra Brumunddal, ble det mye usikkerhet. NLF har fulgt opp saken flere ganger. Nå sier vi takk til Nye Veier og ikke minst Per Hatterud for at en god løsning er klar - helt inntil vårt eget regionkontor på Rudshøgda.