Hopp til innhold

Finn din transportør

Fair Transport utvikles videre - Foto: Jamieson Pothecary Fair Transport utvikles videre - Foto: Jamieson Pothecary

11/2021 NLF Innlandet

Den store nyheten denne uken er NTP som offentliggjøres mens vi skriver dette. Artikkelen om NTP lenger ned i nyhetsbrevet blir oppdatert. Og så har vi med en sak om videreutvikling av Fair Transport, om det nye brukerforumet samt godkjenningsutvalget som skal sikre en upartisk behandling når det er tvil om en søknad.

250.000 kroner til fysiske samlinger i år!

I budsjettforslaget var det lagt opp til et nullresultat i 2021. Etter forslag fra styret og Valdres Lastebileierforening, vedtok årsmøtet at regionen skal bruke 250.000 kroner av egenkapitalen til aktivitet i Innlandet når vi får lov til det. Det er liten tvil om at det er stort behov for å møtes fysisk. Hele NLF savner skikkelige «familietreff». Kom med innspill til regionstyret hvis du har en god ide!

Velkommen som medlem

Vi ønsker Narum Transport AS fra Raufoss velkommen som medlem i Norges Lastebileier-Forbund. Eskil Mediaa er daglig leder i firmaet.

Årsmøtet mener at enklere kontrakter gir bedre vintervedlikehold

Regionårsmøtet ønsker en grundig diskusjon om vintervedlikehold på landsmøtet i juni. NLF Innlandet mener dagens kontraktsform fører til både dyrere og dårligere kjøreforhold.

Tidligere var det en avtale direkte mellom Statens vegvesen og den enkelte brøyter. Avtalen ble gjort med entreprenører/lastebileiere med god lokal kunnskap – både om veger, spesielt utfordrende strekninger og værskiller. De siste årene har kontraktene blitt større og større. Statens vegvesen og Nye Veger får pristilbud nesten utelukkende fra noen få store entreprenører, som Mesta, NCC, Presis og Veidekke. Den enkelte brøyter må rette seg etter ordrer fra sin oppdragsgiver. Driftsklassene ligger i bunn. Flere ledd mellom SVV/Nye Veger og lastebileieren fører både til at flere selskaper skal ha fortjeneste på avtalen samt at det blir flere mennesker i administrasjonen. Ressursene må settes inn der produksjonen er. NLF Innlandet har vanskelig for å forstå at de store entreprenørene brøyter eller strør på kontorer … Samtidig ser regionen at enkelte fylker er villig til å velge motsatt løsning: «Agder fylkeskommune satser på å  splitte opp vinterdriften av fylkesvegene i Sirdal i en rekke mindre kontrakter. Fylket venter at en byggherrestyrt modell skal gi mer brøyting for pengene».  (Kilde: Veier24.no)

Tacho Online – kurs hver onsdag kl. 15

Vi minner om at NLFs bedriftsrådgiver, Jone Klingsheim, hver onsdag kl. 15 kjører nettkurs om Tacho Online. Det er det samme opplegget som går hver gang. Vil du ha mer informasjon eller har spørsmål, så svarer Jone.

Påmelding på denne lenken: https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer   

Påskelesning? Hvilke fylkesveger skal prioriteres de kommende åra?

Innlandet fylkeskommune har lagt fram forslag til handlingsprogram for fylkesveger fra 2022-2025. Forslaget er ute på høring og NLF vil selvsagt komme med kommentarer. Vi vil gjerne ha innspill fra våre medlemmer. Er dere enig i strategien? Er det veger som er uteglemt? Forslaget til handlingsprogram som fylkestinget sendte på høring, finner finner du her:

https://innlandetfylke.no/_f/p1/i82b58b64-ab58-4ba7-9670-f421f9837b25/handlingsprogram-for-fylkesveger-2022-25-horing-100321.PDF

Riktig god helg!

Guttorm mobil: 957 74 761.
Epost: gt@lastebil.no
Hege kontortelefon: 468 74 725 . Epost: hag@lastebil.no