
Her er Innlandets vegprosjekter i forslaget til NTP 2022-2033
Regjeringen la 19. mars klokka 12 fram forslaget til Nasjonal Transportplan fra 2022-2033. Under finner du vegprosjektene fra Innlandet samt kommentarer fra NLF.
Vei
- E6 Otta–Dombås, Sel og Dovre kommuner
Strekningen overføres til Nye Veiers portefølje. Det legges opp til utbedringstiltak på flaskehalser og strekninger med dårlig trafikksikkerhet. Veibredden skal også gjøres bredere der den er for smal. Nye Veier har spilt inn at de kommer til å bruke i underkant av 1 milliard kroner på strekningen. I tråd med Nye Veiers mandat vil det være opp til styret i selskapet å vurdere utbyggingsrekkefølge og oppstartstidspunkt.
- E136 Dombås–Vestnes, Dovre, Lesja, Rauma og Vestnes kommuner i Innlandet og Møre og Romsdal fylkeskommuner
Strekningen overføres til Nye Veiers portefølje. Det legges opp til utbedring av deler/punkter av veien med dårlig standard og skredfare. Å gjøre veien bredere, forbikjøringsfelt i stigninger, utretting av svinger og rassikring er eksempler på tiltak som skal gjennomføres. Nye Veier har spilt inn at de kommer til å bruke om lag 3 milliarder kroner på strekningen. I tråd med Nye Veiers mandat vil det være opp til styret i selskapet å vurdere utbyggingsrekkefølge og oppstartstidspunkt.
- E16 Kvamskleiva, Vang kommune
Ny vei forbi et svært skredutsatt område, hovedsakelig i tunnel. Veien er en viktig ferdselsåre mellom Østlandet og Vestlandet. Prosjektet har et kostnadsanslag på 685 millioner kroner, og er under bygging. Det er lagt til grunn 332 millioner kroner i første seksårsperiode for å fullføre prosjektet.
- RV25 Hamar–Løten, Hamar og Løten kommuner
Strekningen overføres til Nye Veiers portefølje. Det legges opp til å bygge firefelts vei med 100 km/t. Strekningen knytter sammen ny vei fra Elverum med Hamar. Nye Veier har spilt inn at de vil bruke om lag 2 milliarder kroner på strekningen. I tråd med Nye Veiers mandat vil det være opp til styret i selskapet å vurdere utbyggingsrekkefølge og oppstartstidspunkt.
- RV4 Roa–Gran grense, inkludert Jaren–Lyngbakken, Lunner og Gran kommuner i Innlandet og Viken fylkeskommuner
Prosjektet omfatter videre utbygginger av RV4, inkludert ny firefelts vei på strekningen Roa–Gran grense. Kostnadsanslaget for prosjektet er om lag 2 milliarder kroner. Prosjektet har forventet oppstart i 2021, og det er lagt til grunn 328 millioner kroner i statlige midler i første seksårsperiode for å fullføre prosjektet. Veien skal etter planen stå ferdig i 2024.
- RV4 Hunndalen–Mjøsbrua, Gjøvik kommune
Strekningen overføres til Nye Veiers portefølje. Det legges opp til ny vei mellom Gjøvik og Mjøsbrua med tunnel under Gjøvik. Nye Veier har foreløpig spilt inn et grovt, usikkert anslag på om lag 5,5 milliarder kroner. I tråd med Nye Veiers mandat vil det være opp til styret i selskapet å vurdere utbyggingsrekkefølge og oppstartstidspunkt.
- RV3 Østerdalen, utbedringsstrekning
Prosjektet innebærer betydelige utbedringer på strekningen. Det vil gi bedre og tryggere vei gjennom Østerdalen. På en utbedringsstrekning vil Statens vegvesen gjøre ulike former for utbedringer på eksisterende veier for å gjøre den tryggere og bedre. Det er lagt opp til 1 053 millioner kroner til prosjektet. 553 millioner kroner av dette er lagt inn i første seksårsperiode.
KOMMENTARER FRA NLF INNLANDET:
Det er selvsagt positivt med mer penger til fylkesvegene, men summen burde vært mye høyere. 16 milliarder kroner til fylkesvegene høres mye ut, men pengene skal fordeles over 12 år. Bare i Innlandet er det et vedlikeholdsetterslep på fire milliarder kroner. Fordelingen av overføringene fra staten blir viktig. Pengene må fordeles etter antall meter veg – og ikke etter innbyggertall. Innlandet er landets største vegfylke med nesten 7000 kilometer fylkesveg. Kravet herfra er en rettferdig fordeling av potten.
Vest-Oppland har all grunn til å være skuffet over den Nasjonale Transportplanen. Riktignok er det positivt at RV4 fra Mjøsbrua til Hunndalen overføres til Nye Veier AS. I Innlandet har vi gode erfaringer med vegselskapet. Vi har en klar forventning om at utbyggingen kommer i gang i løpet av tre-fire år. Dette er en samfunnsøkonomisk svært nyttig strekning.
Men vi hadde forventet at hele RV4 inn til Oslo skulle kommet med i planene. Industrimiljøet på Raufoss er i verdenstoppen. Vegen lastebilene skal bruke for å få varene ut og inn, konkurrer i en helt annen klasse. RV4 er også arbeidsplassen til mange tungbil-sjåfører. Bedriftene i Vest-Oppland fortjener en mer forutsigbar veg og yrkessjåførene fortjener en mer trafikksikker arbeidsplass!
Det er også svært skuffende at E16 Fagerenes Sør – Hande ikke er med i NTP. Vegen forbi Fagernes var med i to tidligere transportplaner, men falt ut fordi regjeringen mente at den var for dyr. Kommunene i Valdres svarte med å slanke prosjektet og argumenterte godt foran ny Nasjonal Transportplan. Regjeringen burde svart med et klart og tydelig JA!
Men disse tre sakene er ikke tapt. Regjeringen har ikke flertall på Stortinget. Vi har et godt håp om at opposisjonspartiene klarer å rette opp denne feilen. Regjeringen er avhengig av støtte fra FrP eller andre opposisjonspartier.
- Det er positivt at regjeringen vil bygge 4 felts motorveg mellom Løten og Ridabu.
- Det er positivt at RV3 gjennom Østerdalen utbedres for over en milliard kroner.
- Det er positivt at E6 Otta Dombås skal bli bredere og bedre.
- Det er positivt at E136 Dombås – Vestnes skal utbedres.
Av riksvegene savner vi positive nyheter om RV15 – spesielt er Strynefjellet utfordrende.