Hopp til innhold

Finn din transportør

Nyhetsbrev 15/2021 fra NLF Innlandet

Tåler fylkesvegene 74 tonn vogntog i vårløsningen? Tirsdag testet Statens vegvesen og fylkeskommunen bæreevnen. Etter halvannen times kjøring måtte testen avbrytes. Asfalten gikk i oppløsning.   

. Etter halvannen times kjøring på Gravbergsvegen i Våler ble det full stopp. Vegen tålte ikke den massive kjøringen i teleløsningen. Flere steder ble det brudd og sår i asfalten. 10 vogntog deltok på testen.  Halvparten av vogntogene hadde en totalvekt på 74 tonn, resten var 60 tonn tunge. – Vi hadde en mistanke om at det var en del svake punkter, og på flere av disse ble det brudd i asfalten. Det kom litt raskere enn vi trodde, og dermed var det ikke annet å gjøre enn å stoppe testen. Nå har vi fått bekreftet hvor viktig det er med telerestriksjoner i vårløsninga på vegene våre, sier byggeleder Siv Christel Berg i Innlandet fylkeskommune drift til Østlendingen. Berg understreker at skadene på vegen i Risberget vil bli tatt hånd om med en gang, men at det kan gå et par ukers tid før det er lagt ny asfalt på skadeområdene. Skadene skal ikke være til hinder for trafikken ellers på vegen, sier Siv Christel Berg i Innlandet fylkeskommune. Testkjøringen var en del av prøveprosjektet med 74 tonn tunge tømmervogntog. Det er skogeierne og treindustrien som står bak. Økt konkurransekraft. og reduserte klimautslipp er viktige argumenter. I Sverige og Finland kjører en med 74 tonn. 

Kraftig økning i lastebilkostnadene i 1. kvartal

Totalkostnadsindeksen for lastebiltransport uten bom- og fergekostnader steg med 2,7 prosent fra 4. kvartal 2020 til 1. kvartal 2021. Men i løpet av de siste 12 månedene, har ikke økningen vært like stor. Fra 1. kvartal 2020 til 1. kvartal 2021 gikk kostnadene opp med 1,6 prosent. Det er verdt å merke seg at drivstoff er blitt 6,2 prosent dyrere på et år. Hele lastebilindeksen finner du her:

0000904982.pdf (dfox.com)

Hamarregionen Lastebileierforenig gjentar fjorårets suksess

«Alt blir bra», var fjorårets slagord. Nå blir det endret til «Mot riktig veg». Hamarregionen Lastebileierforening kjører tre kolonner 1. mai. Start i Moelv, Stange og Løten. Kolonnene samles ved Vikingskipet der det blir grilling, forteller Terje Skundberg, som er nestleder i lokalavdelingen. Brannvesenet blir med i Ringsaker, der Morten Svenmoen leder kolonnen. Lastebileierne i Innlandet var i fjor med på åtte kolonner. Selvsagt med høyttalere og musikk på planet. Vi så at kolonnene var med på å spre glede i en krevende tid i 2020. Nå nærmer vi oss forhåpentligvis en mer normal hverdag.  Terje understreker at det er svært viktig at smittevernreglene overholdes. Sprit og enmetersregelen må følges når sjåførene er ute av bilene!   

Terje Skundberg og Hamarregionen Lastebileierforening kjører tre kolonner 1. mai. Terje Skundberg og Hamarregionen Lastebileierforening kjører tre kolonner 1. mai.

NLF satser på fysisk landsmøte i juni

Norges Lastebileier-Forbund har vanligvis en landsmøtehelg annethvert år. Fjorårets arrangement i Stavanger ble utsatt. Nå har NLF innkalt til landsmøte fredag 11. juni på Lillestrøm. Denne gangen blir landsmøtet åpent kun for delegater fra fylkene, forbundsstyret og ansatte i NLF. Innlandets delegater ble valgt på regionårsmøtet i mars. Så får vi håpe at det blir mulig å gjennomføre et fysisk landsmøte. I neste uke arrangeres NLFs representantskapsmøte der styreleder Arild Olsbakk og nestleder Odd Haakenstad representerer vår region. Dette blir et digitalt møte.

 

500 personer fulgte arbeidsgiverkonferansen – og du kan se den i opptak

Gikk du glipp av NLFs arbeidsgiverkonferanse tirsdag og onsdag? Eller har lyst til å få repetert et av innleggene?  Klikk på lenken på lastebil.no og finn fram til det du har lyst til å se: 

https://lastebil.no/Medlem/NLF-Arbeidsgiver/Tariff-og-arbeidsgiverkonferanse

 

25000 kjøretøy på E6 forbi Lillehammer i 2050?

Trafikken vil øke på mange viktige veger i Innlandet. 

I dag passerer cirka 18.000 kjøretøy E6-brua ved Lillehammer per døgn. Beregninger viser at dette vil øke til 24.700 kjøretøy i 2050, melder gd.no. Nye Veier AS regner med at det vil kjøre 21.300 biler på E6 i 2030 – og nærmere 25.000 i 2050.

- Tungtrafikken per i dag utgjør cirka 2.200 kjøretøy, og med trafikkveksten som er synliggjort i NTP vil tungtrafikken kunne øke til mellom 3.400 – 3.700 tunge biler forbi Lillehammer per døgn i 2050. Dette er bakgrunnen for at det er vedtatt å bygge ny E6 mellom Moelv og Otta, som vil løse denne store utfordringer for blant annet Lillehammer, sier Øyvind Moshagen, utbyggingsdirektør i Nye Veier til GD.

 

NTP-møter med Sp og Frp

Snart starter forhandlingene mellom regjeringen og de andre partiene om Nasjonal Transportplan.

Bedriftene i Innlandet gir enkle og svært tydelige innspill til samferdselspolitikerne. Torsdag gjennomførte NHO og NLF i Innlandet nettmøter med Senterpartiet og FrP (skjermdrop fra Sp-møtet). Regjeringen har sagt at de starter forhandlingene med FrP. Vårt budskap til begge partier er at Innlandet må få inn flere nye prosjekter i NTP 2022-2033:  

  • RV4 - Industrivegen. Helhetlig utbygging til Oslo.
  • Godspakke Innlandet med prioritet på Norsengaterminalen i Kongsvinger.
  • E16 Fagernes - den vintersikre vegen østvest.

Vi var selvsagt også opptatt av mer penger til øvrige riksveger (E16 Kongsvinger-Kløfta og E6 i Gudbrandsdalen er i Nye Vegers pakke. Vi vil selvsagt følge opp disse vegene). 

Godt seminar om E136

Først ble det skikkelig oppmerksomhet om E136 i Romsdal gjennom den store kolonnen. Så fulgte NLF Møre og Romsdal opp med seminar sist fredag. Trafikksikkerhet og framkommelighet må bli med videre for «eksportvegen» fra vest. Vi ønsker selvsagt også utbedringer på vår side av fylkesgrensa.

Likevel har det skjedd mye siden arbeidene med gang- og sykkelveg startet for 15 år siden. Trafikksikkerheten er blitt mye bedre. Innbyggerne i Lesja og kommunen fortjener honnør for viktige bidrag. Andre tiltak ifølge Statens vegvesen:

  • Forsterkningstiltak på ulike plasser for 16 MNOK ble gjennomført i fjor (koronatiltak).
  • Rundkjøring på Bjorli ferdig i 2013.
  • Punktutbedringer på E136
    • Omlegging av kurver, strekningen Joramo-Bottheim ferdig i 2009
    • Omlegging av kurve ved Holager (Hålåk), Bottheim-Bø (ferdig i 2012).
    • Omlegging av avkjørsler i samarbeid med jernbanen.
    • Hele E136 gjennom Lesja ble reasfaltert i 2013 og 2014. Stikkrenner skiftet.
    • Det er gjennomført mange tiltak mot utforkjøringsulykker:
      • Oppgradering/utskifting av rekkverk
      • Hogst
      • Oppsetting av kantstolper
      • Bygging av ny Jora bru starter opp i år.

Selvsagt kunne vi ønsket oss mye mer. Men at det er blitt mye bedre å kjøre her, er det liten tvil om.

 

Nordea Finans + SG Finans gir bedre priser for NLF-medlemmene

SG Finans er blitt en del av vår gode samarbeidspartner og fortsetter under navnet Nordea Finans Equipment.  Det fører til bedre priser for våre medlemmer. NLF får også en provisjon av avtalen.

Nordea har doblet antall kontaktpersoner for NLF i Innlandet.  Kontaktperson i tillegg til                                Kari Fritzvold Malones ( kari.f.malones@nordea.com – 91 63 10 95) er Helge Halbakken ( Helge.Halbakken@nordeafinance.com – 99 54 77 59).

Hva er Volvo sin plan for framtidas lastebil? Bli med på nettmøte!

El-lastebilene er på veg inn. Mange tror at det grønne skiftet skjer raskt. Kanskje kan nesten halvparten av all lastebiltransport i EU bli elektrifisert i nær framtid. Hva skal vi kjøre med om to, fem eller 10 år? Blir det hydrogen, en dieselgjerrig variant, elektrisk eller en god blanding? NLF-medlemmer i Innlandet er velkommen til å delta på NLF Agder og Rogalands nettmøte 4. mai kl. 18.00.  Kjetil Bergflødt er produktsjef i Volvo Norge og forteller om selskapets planer.  Du kan delta via din telefon, nettbrett eller PC. Meld deg på her:

https://lastebil.no/Medlemsregister/Regioner/Region-4-Agder-og-Rogaland/Nytt-fra-regionen/Hva-mener-Volvo-om-framtidens-lastebil

 

Redusert framkommelighet på RV3 Rena

I forbindelse med vedlikeholdsarbeider på Lappland bru blir det redusert framkommelighet på RV3 Rena fra siste halvdel av april til midten av juli. Koppangvegen, som går under brua, blir stengt mens arbeidene pågår. Les mer:               

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/redusert-framkommelighet-pa-rv-3-ved-lappland-bru-pa-rena?publisherId=17847490&releaseId=17905673

                                                                                

Bilbransjen reagerer kraftig på kutt i støtte til elvarebiler

Enova kutter støtten til kjøp av elektrisk varebil fra 19. mai. Satsen går ned fra 40 til 30 prosent. Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Norges Bilbransjeforbund (NBF) mener at det ikke er mulig å se noen logikk i denne endringen. Les mer yrkesbil.no:

- Bilbransjen i harnisk over kutt i Enova-støtte til elvarebiler (yrkesbil.no)

 

Fra olje og gass-ekspert til sjåførjobb  

Les mer om sikkerhetseksperten som reiste verden rundt og jobbet med utbygging av olje- og gassanlegg.  Han kunne vært pensjonist i dag. I stedet trives Dag Norberg som lastebilsjåfør:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2021/Sikkerhetseksperten-som-ble-lastebilsjaafoer

  

Riktig god helg!

 

Guttorm mobil: 957 74 761.

 Epost: gt@lastebil.no

Hege kontortelefon: 468 74 725 .  Epost: hag@lastebil.no