Hopp til innhold

Finn din transportør

Nyhetsbrev 16 fra Norges Lastebileier-Forbund Innlandet

Vi minner om at Hamarregionen Lastebileierforening følger opp fjorårets Alt blir bra-aksjoner med tre kolonner i morgen. Start klokka 12. HUSK AVSTAND OG SMITTEVERN NÅR DU ER UTE AV BILEN! Kjøreruter finner du her: https://www.facebook.com/NLF-Innlandet-1133157610075816  

Statens vegvesen tilbakebetalte store overvekts-bøter etter klager

153.000 kroner var det største forelegget etter en kontroll på en kommunal veg i Stange i desember. Flere sjåfører fikk store bøter for overvekt, da det ble omkjøring inn til Ljøstad industriområde. NLF ble engasjert av flere av bedriftene. Vår advokat Robert Aksnes tok saken.  Omkjøringsvegen hadde skilt som viste redusert akseltrykk. Førerne av flere vogntog fikk ikke med seg denne skiltingen. Skiltene var plassert slik at de nærmeste var umulig å se for sjåføren. Det var heller ikke skiltet omkjøringsveg for tungbiler. Vegarbeidet lå ikke ute på 175.no. Og kommunen gjorde en slett jobb med å varsle brukerne. Sjåførene opplevde kontrollen som en «felle».  

Alle som klaget har fått ettergitt gebyrene, selv om skiltene er satt opp i henhold til regelverket, sier seksjonsleder Roy Harald Holm i Statens vegvesen til HA:   

– Vi mener at gebyrene er riktig ilagt i henhold til regelverket, men i klagesaksbehandlingen ga vi imidlertid klagerne medhold i at dette var et særskilt tilfelle. Vegen det er snakk om var ofte brukt som omkjøringsveg, og vi vurderte det slik at trafikantene hadde ikke fått tid nok på seg til å få med seg at vektbegrensningene på vegen var skjerpet inn. Derfor etterga vi gebyrene, sier Holm.

Disse bildene sendte Statens vegvesen ut etter kontrollen på den kommunale vegen på Ljøstad. Disse bildene sendte Statens vegvesen ut etter kontrollen på den kommunale vegen på Ljøstad.

Tre viktige grunner til at det har blitt færre trafikkulykker

Fra 2000 til 2019 gikk antall drepte eller hardt skadde i trafikken ned med 58 %, melder Transportøkonomisk institutt. Hva forklarer nedgangen? En ny undersøkelse peker på en tendens til lavere fart, tiltak på vegnettet og sikrere biler som de tre viktigste forklaringene. Les mer på samferdsel.toi.no: Slik kan nedgangen i stygge trafikkulykker forklares - Samferdsel (toi.no)

Nyttig møte med samferdselsministeren om NTP 2022-2033

Hvert fjerde år vedtar Stortinget ny Nasjonal Transportplan. Innlandet har fått gjennomslag for mange veger de siste årene og er også godt representert i regjeringens nye forslag: E16 i Odal, E6 Gudbrandsdalen, RV4 Mjøsbrua – Gjøvik, RV25 Hamar- Løten og flere prosjekter på andre riksveger. Men det er fortsatt mye som mangler i landets største vegfylke. Vegforum Innlandet og representanter fra industrien gjennomfører nettmøter med regjeringspartiene og de viktigste opposisjonspartiene. Onsdag fikk vi en halvtime med samferdselsminister Knut Arild Hareide og hans nærmeste medarbeidere. Vi ga et enkelt og tydelig innspill til statsråden:

  • RV4 er industri og eksportvegen. Den må bygges ut helhetlig til Oslo.
  • Godspakke Innlandet må inn igjen. Løs utfordringene på Norsenga-terminalen i Kongsvinger.
  • E16 er den vintersikre vegen øst-vest, men europavegen kan ikke fortsatt gå gjennom Fagernes sentrum.

Vi er optimister og håper gode argumenter fører til uttelling når regjeringen finner samarbeidspartnere foran behandlingen i Stortinget i juni.

 

Nettmøte med toppene i samferdselsdepartementet. Nettmøte med toppene i samferdselsdepartementet.

Fylkeskommunen signerte driftskontrakter for over 700 millioner kroner

Tre lokale entreprenører hadde lavest pristilbud og fikk hver sin driftskontrakt for fylkesveger i Innlandet. Dobloug Entreprenør skal drifte fylkesvegnettet i Stange, Løten og deler av Hedmark fram til 31. august i 2026. Kontrakten er verdt 167 millioner kroner pluss moms.

Nortransport skal sørge for at bilistene i Våler, Åsnes og Grue får godt vedlikeholdte veger. Avtalen er på 257 millioner kroner pluss moms.

Brødrene Dokken sørget for «hjemmeseier» i Valdres. Her er partene enige om en pris på 280 millioner kroner. De to siste avtalene gjelder til 2027. Alle kontraktene har med en mulighet for et års forlengelse.  Les mer på veier 24.no:

Dobloug, Nortransport og Brødrene Dokken har signert hver sin driftskontrakt med Innlandet - Veier24.no

 

Velkommen som medlem

Vi ønsker Stange Asfalt velkommen som medlem i NLF. Alexander Storsveen er daglig leder i bedriften, som blir med i Hamarregionen Lastebileierforening.

 

 

Fagskolen Innlandet vil øke kunnskapene i transportbransjen

Flere transportbedrifter samt NLF, var sist fredag invitert til workshop med Fagskolen Innlandet. Tidligere Toten-direktør Roy Jakobsen leder arbeidet med å utvikle et deltidsstudium for vår bransje. Målgruppen er blant annet lastebileiere, transportkjøpere, speditører, logistikk-arbeidere og transportkjøpere. Eksempler på aktuelle temaer: Kontrakter, avtaler, kalkyler, forhandlingsteknikk, digitalisering og transportdokumenter. Jakobsen fortalte at modulenes innhold knyttes i så stor grad som mulig til praksis, noe teori, gruppearbeid og individuelt arbeid.

Maarten Beck i Martinsen Transport hadde følgende kommentar: Det er viktig å bedre bransjens attraktivitet og det kan blant annet gjøres gjennom kompetanseheving og bedre lønnsomhet i bransjen. Vi kommer tilbake med mer informasjon når tilbudet lanseres.

 

Har bedriften utenlandske sjåfører? Viktig med dokumentasjon

NLF har den siste tiden mottatt henvendelser fra flere medlemsbedrifter som opplever at utenlandske ansatte blir avvist på grensen, stikk i strid med praksisen de har opplevd fram til nå.

Bortvisningsvedtakene er som oftest fattet på bakgrunn av at arbeidsgiverne angivelig ikke har gitt tilstrekkelig dokumentasjon på hvorfor arbeidstakerne må gis unntak fra innreiserestriksjonene. De har imidlertid ikke blitt kontaktet av politiet og gitt anledning til å supplere med ytterligere dokumentasjon før vedtaket er fattet.

NLF har tatt meldingene videre til våre kontakter hos myndighetene, og arbeider for at politiets instruks endres. Vi har også bedt om at grensepolitiet snarest må innføre en praksis der arbeidsgiver blir kontaktet og gitt mulighet til å ettersende ytterligere dokumentasjon før det vedtas bortvisning på dette grunnlaget.

Regjeringen opplyste forrige uke om at dagens innreiserestriksjoner videreføres til 12. mai, og at de før den tid skal vurdere om restriksjonene skal videreføres eller mykes opp. Vi anbefaler på bakgrunn av dette at alle med utenlandske ansatte forsøker å forlenge oppholdet deres i Norge, slik at man ikke opplever bortfall av arbeidskraft dersom de ikke skulle komme inn igjen etter hjemreise. For dem som planlegger å ta inn utenlandsk arbeidskraft under nåværende restriksjoner på innreise, anbefaler vi å forklare grundig at følgende kriterier er oppfylt i   skjemaet sjåførene viser på grensen: 

-          Arbeidet som skal utføres må være direkte knyttet til evnen til å ivareta kontinuiteten i den kritiske samfunnsfunksjonen.

-          Arbeidet kan ikke utsettes uten at det vil medføre en uakseptabel svekkelse i evnen til å opprettholde kontinuiteten i funksjonen.

Se også NLF sine  koronasider: https://lastebil.no/Korona/Innreise/Dokumenter

 

Circle K legger til rette for næringen vår

Circle K har lagt lista i næringen med en ny NLF avtale. Nå er minimumsrabatten hevet til kr. 1,78. Det betyr at NLF medlemmer får gode avtaler og det nytter heller ikke for konkurrenter å legge seg høyere i pris enn Circle K – NLF avtalen. Så vi kan trygt si at dette legger lista for hele næringen, både når det gjelder stasjoner og dekning. Det er medlemstilbud på mat og selvfølgelig gratis kaffe. I tillegg blir det bedre og bedre døgnhvilplasser. Du finner mer informasjon og kontaktdata i linken under:

https://media.lastebil.no/090/0000904971.pdf

 

 

Kjører du på utlandet? Enklere å få momsrefusjon

Circle K har også en meget enkel ordning for deg som kjører på utlandet i forhold til momsrefusjon.

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2021/Kjoerer-du-paa-utlandet-Da-kan-du-slippe-aa-betale-moms-paa-drivstoff . Vår kontaktperson hos Circle K:                                                                                         Tore Dystvold: mobil 911 25 252 /   tore.dystvold@circlekeurope.com

 

 

Kommunen endrer skilt etter årevis med vogntog-trøbbel

Faråsvegen mellom Brumund og Nybygda er en av Innlandets vanskeligste veger. Smal, svingete, bratte bakker og trang bru fører til at ukjente bilister setter seg fast. Lokale yrkessjåfører unngår vegen hvis de kan. Endre Tajet bor i Brumund og har de siste åra kjempet for å få opp nye skilt (bildet). Men uhellene fortsatte. Nå har kommunen bestemt at skiltingen endres. Det blir gjennomkjøring forbudt for kjøretøy over 12 meter, skriver Ringsaker kommune til Tajet.

 

                                                                               Riktig god helg!

 

Guttorm mobil: 957 74 761.

 Epost: gt@lastebil.no

Hege kontortelefon: 468 74 725 .  Epost: hag@lastebil.no