Nytt fra regionen

Etablering av Regionalt forum for fremtidsretta mobilitet i Lofoten
Siste dag i november ble det gjennomført et "digert" teamsmøte. Agenda for møtet var "fremtidens mobilitet i Lofoten". Det var en rekke interessante innlegg, men for vår del var det nok fokuset på døgnhvileplasser (med eller uten lademulighet) som var viktigst.
Lofoten har i realiteten tre målgrupper som er av betydning; fiskeri med inn-/uttransport av fisk, Turisme og sist men ikke minst varer til befolkningen. Hvordan skal disse målgruppenes behov løses i fremtiden. Det stilles krav til fremtidig forurensning og utslipp, de og eneste alternativ for lastebilbransjen ser ut til å være elektrisk og Biogass. Dette henger sammen med de løsningnene som finnes i markedet samt ASKO og REMAs satsing på disse energibærerne.
Hvis vi i fremtiden åpner for at samtlige elektrifiserte fergeleier/Cruiseskip-anlegg tilrettelegges for lastebillading, alle døgnhvileplasser har ladekapasitet, samt de lokasjonene som er delfinansiert av ENOVA skal være et offentlig tilbud. Da er vi kommet langt.
Det er ikke tvil om at mange av deltakerne på dette forumet var ukjent med arbeidssituasjonen for våre sjåfører, og forståelsen for behovet var åpenbar.
Dette kan være nyttig for oss.

Døgnhvileplass i Alta
Denne uken avholdt administrasjon og fylkesleder i NLF Finnmark Pål Olsen møte med Alta kommune om døgnhvileplass og andre felles tema. Fra Alta kommune møtte næringssjef Tron Møller Natland og folkehelse koordinator Gjermund Wik. Statens vegvesen har 2 muligheter for etablering. Den ene er i Bukta ved flyplassen hvor det er satt av areal i arealplanen , på dette alternativet er det Statens vegvesen selv som skal bygge og drifte. Det andre alternativet er på Skillemo hvor Frode Kjellmann skal etablere ett storbilsenter med vaskehall , veikro , ladestasjon for tungbiler .m.m
På det første alternativet vil det kreve at Statens vegvesen har budsjett midler til innvesteringen , på det andre må de betale ett årlig driftstilskudd til Kjellmann som driver døgnhvileplassen. Vi mootar gjerne synspunkter fra medlemmene.

Advendttiden er kommet
Første luke i advendtskalenderen er åpnet og kaldværet i nord er stabilt. Det har også denne uken blitt gjennomført en rekke møter med ulike aktører i forsøk på å bedre arbeids-hverdagen til våre medlemmer.
Sist søndag var det et flott TV-innslag på God Morgen (NRK) hvor Kollegahjelpen fikk mye fokus, og velfortjent ros.
Her kan du se Helgemorgen direkte, eller se sendingen i opptak >>>
UTVIKLING DIESELSPRISER
Det er mer variasjoner i dieselpris enn det var «før i tiden». Nå svinger det fra måned til måned. Her er en oppdatert oversikt over utvikling i dieselpriser:

ITS-prosjekt for smale veier
Utfordringene med smale veier - hvor det ikke er mulig å møtes for to kjøretøy av litt størrelse, skal forsøkes løst ved ny teknologi. Det ble på onsdag denne uken gjennomført et "webinar" hvor det ble presentert to ulike løsninger på utfordringene.
Målsetningen er å sikre at minst en av de møtene bilene stanser på et egnet sted slik at motkommende trafikk kan passere. Det mobiliseres nå for å rekruttere bedrifter og sjåfører til å delta på dette pilotprosjektet.
Her han dere se presentasjonen:
https://its-norway.no/arrangementer/its-norway-webinar-smart-fremkommelighet/

Noen ganger burde man forstå at det kommer til å gå galt!
Det er ikke ofte at man ser biltransporter i sentrum av Bodø - hvorfor i alle dager skulle de være der? -men denne dagen var det en uheldig og kanskje litt uoppmerksom sjåfør som forvillet seg ned i sentrum. Noen av sentrumsgatene i Bodø har en prosentvis stigning som ikke er tilpasset biltransporter - selv ikke på sommerføre. Når man da i et forrykende snøvær, med mangelfull brøyting og bevisstløse fotgjengere overalt - bestemmer seg for å forsere en av de bratteste bakkene i Bodø - da må det bare gå galt.
I en by hvor Sjøgata er under ombygging og en rekke gater er sperret, hvor brøytemannskapene jobber på spreng i et forsøk på å holde veiene åone, passer det svært dårlig at dronningens gate og proffesor schyttes gate blir stengt av bergingsbiler og politi. Det fremgår av bildet (an.no) at denne bergingsjobben ikke var snargjort.
Det er enda godt at det er lenge til jul!

Godt oppmøte på NLF møte på Transportsentralen i Tromsø
Denne uken holdt NLF ett infomøte på transportsentralen i Tromsø etter initiativ fra styremedlem i NLF Troms Roald Olsen som også er medlem i sentralen. Etter en generell info om NLF fikk vi Jone Klingsheim med på Teams og orienterte spesifikt om de ulike løsningene NLF tilbyr . Informasjon ble godt mottatt blant medlemmene og daglig leder Bård Ovesen.

2 uker til jul!
Vi har siste uken opplevd utfordrende kjøreforhold i deler av regionen
Store snømengder og forsinkelser på brøytingen gjorde sist uke litt mer utfordrende enn ønskelig. Nå har situasjonen roet seg og det meste av trafikk går som normalt.
Ellers har det vært god aktivitet med møter i produktutvalget IF-forsikring, møter med ITS mm.
NLF-MEDLEM + FAIR TRANSPORT OG IF KUNDE = GODE RABATTER
NLF og If har siden 1974 vært samarbeidspartnere og If er tydelige på at de støtter opp om det viktige arbeidet Fair Transport-bedriftene gjør spesielt i forhold til trafikksikkerhet, trafikksikkerhetskurs og skadeforebyggende arbeid.
If vil derfor bidra til at du faktisk sparer kostnader ved å være sertifisert.
Som NLF-medlem og kunde av If vil du få 20 % rabatt på kasko* og ansvarsforsikringen om bedriften er Fair Transport-sertifisert.
* Rabatten gjelder for modulene kasko, ansvar tingskade og maskinskade. For modulene glass, redning brann/tyveri/hærverk og personskade gis det ingen rabatt ved Fair transport-sertifisering.
Vi minner også om måten If stiller opp med 50% av egenandelen på skader om den uheldige er en lærling.
Dersom du ønsker å starte arbeidet frem mot Fair Transport-sertifisering, ta kontakt med NLF v/Eivind Karikoski, e-post ek@lastebil.no eller en prat på 92865901
Det ble pakker også i år!

Godt nytt år!!!
Da kan vi skrive 2024 og vår statsminister spår at det vil gå litt bedre i inneværende år - tja, vi får bare håpe...
Det ligger an til at våren blir hektisk også i år, selv om årets fylkesårsmøte blir dyttet ut til mai.
Årsmøte i Bergen for region 7
Det kommer invitasjon og foreløpig program i løpet av de neste ukene. Årsmøtet vil bli avholdt i Bergen, og er et fellesarrangement for samtlige fylkesstyrer i regionen.
Meld deg på NLFs transportkonferanse 26. og 27. januar
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2023/Se-hele-programmet-for-Transportkonferansen-2024

Forvirring rundt fergeruter
| |
Fergeruten som var fastlagt til utgangen av januar 2024, ble plutselig endret ved årsskiftet. Vi har forståelse for at det i enkelte tilfeller må foretas umiddelbare forandringer av rutetider - men da må det være mulig å varsle slik at brukere av strekningen, samt selskaper som bedriver vedlikehold på begge sider av fergestrekningen får informasjon.
Det som ble resultatet er at sørgående natt-trafikk ble stående i timevis å vente på "neste" gjennomslipstid.
Etter en lenger etterforsknings-periode, greide vi endelig å få veibruker og vedlikeholdsansvarlig inn på samme telefonlinje. Problemet ble løst i løpet av 5 minutter!
Stor takk til Mestas representant som tok tak og fikset utfordringen.

Første tunell på Kvænangsfjellet er åpnet
I 2010 startet NLF jobben med å få til en løsning for Kvænangsfjellet , vi henvendte oss i første omgang til Statens vegvesen for å overbevise de om at det måtte komme en løsning med tunell gjennom fjellet. De var svært lunken i første omgang men ble etter hvert overbevist om at noe måtte gjøres. Torbjørn Naimak ble siden en ivrig forkjemper for å få prosjektet med i NTP. NLF har deltatt på en rekke møter med politikere , transportkomiteen på stortinget og i samferdselsdepartementet for å få det med i NTP. Forslaget til SVV var i første omgang 3 tuneller en på sørsiden , en oppe på fjellet og en på nordsiden. Når prosjektet etter mange års kamp kom med i NTP var rammen så pass liten at tunellen på Nordsiden av fjellet ble droppet av SVV. I 2018 ble prosjektet overført til Nye veier , NLF tok da kontakt med Nye veier for å få de til å prioritere en rask oppstart , vi fikk med oss fylkesråd for samferdsel på den tiden Ivar B Prestbakmo. 20 august 2019 møtte daværende samferdselsminister Jon Georg Dahle opp på Kvænangsfjellet sammen med nye veier for å kunngjøre at Kvænangsfjellet var prioritert for oppstart . Rett før jul i 2023 ble den første tunellen oppe på fjellet åpnet og i løpet av 2024 vil den siste rassikringstunellen på sørsiden åpne. NLF er av den oppfatning at de 2 tunellene som nå åpner vil bidra til vesentlig bedre regularitet på fjellovergangen, så jobber vi videre med å få realisert den siste tunellen ,

Vi må finne en løsning på RV80
Vi kan ikke stoppe trafikken på Nord-Norges mest trafikkerte veistrekning i dagesvis - uten at det finnes alternative ruter.
Vi har også denne vinteren opplevd at veien mellom Bodø og Fauske blir stengt som følge av sørpeskred. Store snømengder med påfølgende mildvær resulterte i 3 døgn med stenging. Statens Vegvesen vurderte risikoen for nye skred til å være overhengende og stanset all trafikk. Når vi da opplever at vintervedlikeholdet på strekningen Saltstraumen - Misvær - Saltdal er så dårlig at denne omkjøringsmuligheten frarådes må vi stille høylytte spørsmål;
Skal vi akseptere at vintervedlikeholdet er så dårlig at tyngre kjøretøy ikke kan benytte veistrekningen?
Norges Lastebileier-Forbund har tatt kontakt med beredskaps avdelingen hos Statsforvalteren i Nordland, for at de bør ta tak i problemet og innkalle Statens Vegvesen og Fylkeskommunen for å etablere en beredskapsrutine ved fremtidige stenginger.
Brevet er sent, og vi venter i spenning på at de skal iverksette tiltak - men vi lar dem ikke drøye for lenge før vi tar saken videre i media.

Invitasjon Årsmøte i NLF Nordland, Troms og Finnmark – 2024
NB! PÅMELDINGSFRIST 20.2.24
Nordland, Troms og Finnmark har gleden av å invitere til årsmøtehelg i Bergen 26-27 april. Vi håper du har tid og lyst til å delta på årsmøtehelgen. Vi legger opp til faglig påfyll , gode årsmøtediskusjoner og hyggelig sosialt program. Det er mulig å reservere rom allerede fra Torsdag 25 for de som ønsker en langhelg i Bergen.
For leverandører som melder seg på så blir det lagt opp til leverandørpresentasjoner på fredag ettermiddag. Leverandører blir fakturert for alle måltider.
Deltakerne bestiller selv flybilletter til/fra Bergen
Påmelding:
https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/AArsmoete-i-NLF-Nordland-Troms-og-Finnmark
Foreløpig rammeprogram:
Fredag 26.04
13-14 Lunsj på hotellet
14-17 Fagprogram
17-18 Leverandørpresentasjoner
20.00 Middag på egnet sted
Lørdag 27.04
10-13 Årsmøter i fylkesavdelingene.
13.00 Lunsj på hotellet
14.00 Byvandring i Bergen
20.00 Årsmøtemiddag på hotellet
Søndag 27.04
Frokost og hjemreise
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NB! Frist for innsending av saker til årsmøtene er 20. mars
Sakslisten:
Ordinært årsmøte skal:
1. Godkjenne innkalling, saksliste og representantenes stemmerett
2. Velge møtedirigent, referent og to representanter til å skrive under protokollen
3. Behandle styrets årsberetning, regnskap og revisjonsberetning
4. Behandles innkomne forslag
5. Behandle valgkomiteens forslag til godtgjøring for styrets medlemmer
6. Gjennomføre organisatorisk- og næringspolitisk debatt herunder styrets forslag til strategiog virksomhetsplan for avdelingen/regionen
7. Behandle styrets forslag til budsjett, herunder forslag til konsulentavgift for avdelingen
8. Valg av styreleder
9. Valg av nestleder
10. Valg av styrets øvrige medlemmer og varamedlemmer
11. Valg av representanter og vararepresentanter til landsmøte og representantskap.
12. Valg av to revisorer.
13. Valg av kandidater til de valg som skal foretas på landsmøtet.
14. Valg av valgkomite etter innstilling fra styret.
Endelig saksliste vil bli distribuert etter innkomne saker er registrert.
Saker sendes til regionsjef Odd-Hugo Pedersen på e-post ohp@lastebil.no
Priser og påmelding:
All påmelding skal skje på
Påmelding Årsmøte 2020, Region 7, 13.-15.mars 2020
Overnatting enkeltrom pr. natt | 1395,- |
Overnatting dobb rom pr. natt | 1695,- |
Lunsj fredag | 445,- |
Middag fredag | 1500,- |
Dagpakke lørdag | 755,- |
Lunsj ledsagere på hotellet | 445,- |
Årsmøtemiddag | 1500,- |
Påmeldingsfrist: 20 februar 2024

Fair Transport-Kurs
Det er i dag over 265 Fair Transport-sertifiserte bedrifter, både store og små, med til sammen over 5200 kjøretøy, som ved to tastetrykk kan legge frem utfyllende rapport og øvrig dokumentasjon på at de har systemer og rutiner på plass. Transportkjøpere, både offentlige og private, etterspør sertifiseringen i stadig større grad.
På kurset – som vil vare ca. 90 minutter - vil vi gå gjennom noen av kravene i sertifiseringen og den dokumentasjonen som kreves, samt gi deg tips om hvordan du best kan fremheve bedriftens Fair Transport-arbeid. Målet er at du etter kurset skal være trygg i bruken av systemet, kunne administrere siden deres, legge inn fritekst samt laste opp dokumentasjon.
Etter kurset sender vi deg en rekke maler og dokumenter du kan bruke som grunnlag for din besvarelse.
Du vil få tilsendt teams lenke til kurset to dager i forveien, samt veiledningsmateriell som du kan bruke til å forberede deg.
Påmelding:

Transportkonferansen 2024

Kaldt og fint i nord!
Da har solen kommet over horisonten (og fjellene) i de sørlige delene av regionen. Det vitner om lysere tider og i følge vår sittende statsminister skal det også bli lysere tider - rent økonomisk. Den som lever får se...
Ellers har det vært en aktiv uke med jobbing mot nye medlemmer samt møter med NAV.

Kvænangsfjelltunellen offisielt åpnet
22 januar ble Kvænangsfjelltunellen offisielt åpnet , med markering på Sørstraumen og med busstur gjennom Kvænangsfjelltunellen , vi fikk også kjøre gjennom den andre tunellen på sørsiden av fjellet som ennå ikke er åpnet, den vil åpne i løpet av mai måned. Så har Nye Veier spilt inn en tunell gjennom Rakkenes ura til rulleringen av Nasjonal Transportplan som foregår nå. Det har de gjort etter ett betydelig press fra politikere og organisasjoner som oss.

Det er tid for yrkesmesser
I fremtiden vil transportnæringen trenge mange nye yrkessjåfører , både fordi transportoppdragene er ventet å øke , men også fordi svært mange av dagens sjåfører nærmer seg pensjonsalderen. NLF jobber derfor aktivt med å rekruttere flere ungdommer inn i bransjen. Denne uken var vi med på yrkesmesser i Alta og Nordreisa sammen med våre gode venner i opplæringskontorene som bransjen eier. Det var svært godt oppmøte både i Alta og i Nordreisa , mange av de unge viser interesse for yrket.

Møte i forum for næringstransporter i Tromsø kommune
NLF er med i ett forum for næringstransport i Tromsø kommune , denne uken var det møte. NLF sammen med Luks , Asko , Bring og flere andre ønsker å få åpnet Sjøgata for varetransport , etter at tunellene stengte for tunge biler og rehabilitering av Storgata pågår er det til tider kaotiske tilsander i Tromsø. Andre tema som ble tatt opp var flere ladestasjoner for både tunge og lette biler , biogass-stasjon i Tromsø og landsdelen forøvrig. Asko har bestilt inn mange nye lastebiler som skal gå på biogass på deres lange transporter. Det er stor grunn til å tro at biogass vil være en sentral del av det grønne skiftet for tungtransporten på de lange strekingene som vi jo har mye av i Nord.

Region 7 på Transportkonferansen 2024
26. og 27. januar gjennomfører NLF Transportkonferansen. I år ble konferansen flyttet til Quality Hotell, Jessheim som erstatning for Holmen Fjordhotell. Det var godt oppmøte blant våre medlemmer som satte pris på litt enklere reisevei. Programmet ble ledet av "Autofil- Lars Erik" som geleidet oss trygt gjennom Vegsjefens, Samferdselsministerens, Forbundslederens og vår nye Direktørs innlegg. Det ble i tillegg en interessant debatt om elektriske løsninger, med Enova, Elvia, Cirkle K og NLF.
Fra Regionen kom styreledere fra Troms, Alf Erik Eliassen og Finnmark, Pål Olsen, samt vår representant i Forbundsstyret Rune Holmen. Bjørn Sandbakk og Alv Ervik var også representert fra Troms. Neste gang satser vi på god deltakelse fra Nordland.