Brev fra fylkesleder Pål i Finnmark
Vedrørende: Trafikksikkerhet og behov for strakstiltak knyttet til nordlysturisme i Nord-Norge
NLF Finnmark viser til en rekke alvorlige hendelser som nå er dokumentert langs hovedveiene i Troms og Finnmark, der nordlysturister parkerer i 90-soner og beveger seg i og langs veibanen uten refleks og uten forståelse for trafikkbildet.
Senest omtalt i Nordlys 3. november 2025, der yrkessjåfør Stian Johnsen dokumenterte omfattende farlige situasjoner i Skibotndalen.
Vi oppfatter dette som en situasjon som utgjør umiddelbar risiko for alvorlige trafikkulykker, og som over tid kan føre til tap av liv dersom tiltak ikke iverksettes raskt.
Flere av våre medlemmer i NLF rapporterer om liknende hendelser gjennom hele høst- og vintersesongen, spesielt langs E8, E6 og riksvegene mot finskegrensen.
Forespørsel om strakstiltak og tiltaksvurdering
NLF Finnmark ønsker med dette å etterspørre hvilke konkrete strakstiltak Politiet og Statens vegvesen vurderer mulig å iverksette umiddelbart – herunder:
- Om det kan innføres midlertidige fartsreduksjoner og advarselsmerking på særlig utsatte strekninger (f.eks. Skibotndalen).
- Om det vurderes å iverksette målrettede kontroller og informasjonskampanjer rettet mot turisttrafikken i samarbeid med lokale aktører.
- Om refleksbruk og sikkerhetsrutiner for organiserte nordlysturer kan gjøres til pålagt del av næringsvirksomhet, eller i det minste følges opp av kontrollmyndighetene.
- Hvilke lov- eller forskriftsendringer Politiet og Statens vegvesen mener kan være nødvendige for å gi dere de rette verktøyene til å gripe inn ved fare for liv og helse.
Bakgrunn for henvendelsen
Transportnæringen opplever økende risiko for alvorlige ulykker, særlig på nattestid.
Når yrkessjåfører opplever situasjoner der mennesker står uten refleks midt i 90-soner, må dette tas som et tydelig varsel.
Som fylkesledd i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) representerer vi bedrifter og sjåfører som hver dag ferdes på disse veiene.
Vi ser med bekymring at ansvaret i praksis skyves over på enkeltpersoner, mens virkemidlene for kontroll, regulering og forebygging ikke står i forhold til den faktiske risikoen.
Vårt ønske
Vi ber om en snarlig tilbakemelding fra begge etater om:
- hvilke tiltak som allerede vurderes,
- hva som eventuelt hindrer rask iverksetting,
- og hvordan NLF Finnmark kan bidra i et felles arbeid for å øke sikkerheten.
Dersom det er behov for dialogmøte om saken, stiller vi gjerne med representanter for å bidra til løsninger.
Dette er en sak vi mener haster – og hvor det må handles før ulykkene kommer.