
Dette fikk NLF Finnmark gjennomslag for i møte med Statens vegvesen
NLF Finnmark møtte 11. november Statens vegvesen for å løfte flere av de mest presserende utfordringene innen vinterdrift i regionen.
Møtet gav både avklaringer, konkrete åpninger og tydelige signaler om endringer som nå kan komme transportnæringen til gode.
MER BRUK AV FASTSAND OG TYDELIGERE FOKUS PÅ FRIKSJON
NLF Finnmark tok opp manglende strøing på utsatte strekninger og behovet for større bruk av fastsand – spesielt der tungtrafikken er stor og føreforholdene ofte tipper over i glatte partier.
Statens vegvesen bekreftet:
Entreprenørene kan og bør bruke fastsand når det er riktig metode.• De har selv anbefalt fastsand i flere situasjoner.Friksjonsmålinger gjennomføres løpende, også for kontroll. Flere strekninger i Finnmark har nå forsterket vinterdrift (krav 0,30). SVV vil vurdere godtgjørelse ved samtidig brøyting, høvling og strøing.
2-AKSLEDE VOGNTOG – ØKT FOKUS PÅ KONTROLL:
Temaet er tatt opp med Trafikksentralen, og det blir økt oppmerksomhet på tungbilkontroller under krevende forhold.
E6 SENNALANDET – DRIFTSKLASSE OG TUNGBILKOLONNE:
SVV vil vurdere både heving av driftsklasse til DKC og muligheten for egen tungbilkolonne i neste kontraktsperiode.
HAMMERFEST SENTRUM – BEDRE FREMGANG:
Parkeringsforbud nattestid kan innføres allerede denne vinteren.Forkjørsvei vurderes for innføring våren 2026.SVV tar videre dialog om strøing og sandlager-avstand.
RASTEPLASSER:
Det bygges om på Sørkjosfjellet for bedre driftssikkerhet, og SVV utarbeider nå en plan for oppgradering av flere hovedrasteplasser i Finnmark.
OPPSUMMERING:
Fastsand og friksjon har fått tydeligere prioritet. Sennalandet kan få hevet driftsklasse og tungbilkolonne.Hammerfest kan få nattlig parkeringsforbud allerede i år. Rasteplassene skal oppgraderes. Økt fokus på kontroller av 2-akslede vogntog. NLF Finnmark fortsetter å presse på for tryggere og mer forutsigbar vinterdrift.