
Første spatak i Sørfold!
Den 8. august ble det gjennomført en skikkelig markering av igangsettingen av Sørfoldprosjektet. Det var storfint besøk, med Jonas Gard Støre i spissen. Dette er kanskje det viktigste veiprosjektet for Nord-Norge og vil sørge for forkortet fremføringstid, men viktigst av alt en forbedring av trafikksikkerheten.
Norges Lastebileeierforbund har jobbet i mange år med dette prosjektet og vi mener selv at vi kan ta litt av æren for igangsettingen. Vi har jobbet politisk med strekningen og markerte det skrikende behovet ved å gjennomføre en konvoi i 2023, hvor over 100 kjøretøy deltok.
Dette prosjektet består av tre deler, hvor det er strekningen fra Megården til Sommerseth som startes nå i sommer.
Norges Lastebileier-Forbund er bekymret for fremdriften i prosjektet, da det virker som politikerne har forstått at bevilgningen til bro-prosjektet over Leirfjorden må komme i løpet av 2026. Hvis disse pengene ikke kommer, vil veiprosjektet stanse på Sommerseth og totalprosjektet vil ikke bli ferdigstilt før vi kommer langt ut i 2038-39.
| | | |
Vi kan ikke akseptere denne treneringen av prosjektet - Det er viktig for fremføringen av gods, det er viktig rent sikkerhetspolitisk og det er viktig for trafikksikkerheten.
Når politikerne tar beslutninger om utbedringer og nybygging, er disse avgjørelsene ofte fundamentert i trafikkgrunnlaget. Det som er saken for E6 gjennom Sørfold er at mange transportører velger andre og lengre fremførings-ruter på grunn av usikkerheter og lengde-/høydebegrensninger. En ny E6 gjennom Sørfold vil medføre større trafikk på strekningen, kortere kjørestrekninger og reduserte utslipp.