Hopp til innhold

Finn din transportør

Tunellportal på sørsiden av fjellet Tunellportal på sørsiden av fjellet

Første tunell på Kvænangsfjellet er åpnet

I 2010 startet NLF jobben med å få til en løsning for Kvænangsfjellet , vi henvendte oss i første omgang til Statens vegvesen for å overbevise de om at det måtte komme en løsning med tunell gjennom fjellet. De var svært lunken i første omgang men ble etter hvert overbevist om at noe måtte gjøres. Torbjørn Naimak ble siden en ivrig forkjemper for å få prosjektet med i NTP. NLF har deltatt på en rekke møter med politikere , transportkomiteen på stortinget og i samferdselsdepartementet for å få det med i NTP.  Forslaget til SVV var i første omgang 3 tuneller en på sørsiden , en oppe på fjellet og en på nordsiden. Når prosjektet  etter mange års kamp kom med i NTP var rammen så pass liten at tunellen på Nordsiden av fjellet ble droppet av SVV.  I 2018 ble prosjektet overført til Nye veier , NLF tok da kontakt med Nye veier for å få de til å prioritere en rask oppstart , vi fikk med oss fylkesråd for samferdsel på den tiden Ivar B Prestbakmo. 20 august  2019 møtte daværende samferdselsminister  Jon Georg Dahle opp på Kvænangsfjellet sammen med  nye veier for å kunngjøre at Kvænangsfjellet var prioritert for oppstart . Rett før jul i 2023 ble den første tunellen oppe på fjellet åpnet og i løpet av 2024 vil den siste rassikringstunellen på sørsiden åpne. NLF er av den oppfatning at de 2 tunellene som nå åpner vil bidra til vesentlig bedre regularitet på fjellovergangen, så  jobber vi videre med å få realisert den siste tunellen ,