
Hele NTP er satt i spill av en uansvarlig opposisjon
Opposisjonspartiene på stortinget har blitt enige om å filleriste regjeringen ved å snu opp ned på NTP forslaget som regjeringen har lagt frem. Det er all grunn til å frykte at konsekvensen kan bli utsatte veiprosjekter i Nord Norge. I korte trekk blir det mer bane og vei på Østlandet , akkurat som det var det vi trengte. Mona Fagerås som er samferdselspolitisk talsperson for SV og om er fra Nordland har vært sentral i dette opprører mot NTP forslaget fra regjeringen. Det sies ingenting om hvordan dette skal finansieres men høyre sier at det ikke er aktuelt å øke rammen.
Dette er de nye prosjektene opposisjon vil ha inn i NTP
I avtalen har partiene, som har flertall på Stortinget, blitt enige om følgende prosjekter:
- Ringeriksbanen skal bygges sammen med ny E16 Skaret-Hønefoss. Regjeringen hadde ønsket å ta Ringeriksbanen ut av prosjektet.
- Dobbeltspor Stokke-Sandefjord på Vestfoldbanen i første seksårsperiode, et prosjekt som ikke ble prioritert av regjeringen.
- Mer penger til fylkesveiene.
- Framskynding av kapasitetsøkende arbeid på Ofotbanen.
- Starte opp riksvei 19 Moss i løpet av planperioden 2025–2036.
- Starte opp ny Majorstuen stasjon i Oslo i første del av planperioden.
- Starte opp riksvei 15 Strynefjellet inkludert arm til Geiranger i første del av planperioden.