Hopp til innhold

Finn din transportør

Samferdselsministeren , ledelsen i Nye veier , LNS bossen og lokale og regionale politikere var svært fornøyde med tunellen Samferdselsministeren , ledelsen i Nye veier , LNS bossen og lokale og regionale politikere var svært fornøyde med tunellen

Kvænangsfjelltunellen offisielt åpnet

22 januar ble Kvænangsfjelltunellen offisielt åpnet , med markering på Sørstraumen og med busstur gjennom Kvænangsfjelltunellen , vi fikk også kjøre gjennom den andre tunellen på sørsiden av fjellet som ennå ikke er åpnet, den vil åpne i løpet av mai måned. Så har Nye Veier spilt inn en tunell gjennom Rakkenes ura til rulleringen av Nasjonal Transportplan som foregår nå. Det har de gjort etter ett betydelig press fra politikere og organisasjoner som oss. 

I 2010 startet NLF jobben med å få til en løsning for Kvænangsfjellet , vi henvendte oss i første omgang til Statens vegvesen for å overbevise de om at det måtte komme en løsning med tunell gjennom fjellet. De var svært lunken i første omgang men ble etter hvert overbevist om at noe måtte gjøres. Torbjørn Naimak ble siden en ivrig forkjemper for å få prosjektet med i NTP. NLF har deltatt på en rekke møter med politikere , transportkomiteen på stortinget og i samferdselsdepartementet for å få det med i NTP.  Forslaget til SVV var i første omgang 3 tuneller en på sørsiden , en oppe på fjellet og gjennom Rakkenesura. i 2017 kom prosjektet med i NTP, men rammen var ikke stor nokk til å bygge alle 3 tuneller. I 2019 ble prosjektet overført til Nye veier , NLF tok da kontakt med Nye veier for å få de til å prioritere en rask oppstart , vi fikk med oss fylkesråd for samferdsel på den tiden Ivar B Prestbakmo. 20 august  2019 møtte daværende samferdselsminister  Jon Georg Dahle opp på Kvænangsfjellet sammen med  nye veier for å kunngjøre at Kvænangsfjellet var prioritert for oppstart . Rett før jul i 2023 ble den første tunellen oppe på fjellet åpnet og i løpet av 2024 vil den siste rassikringstunellen på sørsiden åpne. NLF er av den oppfatning at de 2 tunellene som nå åpner vil bidra til vesentlig bedre regularitet på fjellovergangen, så  jobber vi videre med å få realisert den siste tunellen